23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Dela sida
Sponsrat innehåll

Elektrifiering – mycket mer än en elmotor

Elektrifiering av mobil hydraulik innehåller många olika delar. Ju mer komplex en maskin blir, desto mer hydraulik finns det oftast, och desto större vinning får ni om ni tar ett helhetsgrepp och ser över alla funktioner. Med nya aktörer som gör entré på marknaden ökar även behovet av kompetens inom maskinkonstruktion i samband med elektrifieringen.

På HYDAC får vi många frågor om att ersätta nuvarande drivlina med en elektrifierad lösning. Detta är dock bara en liten del i att elektrifiera en maskin. Andra saker att ta i beaktande kan till exempel vara att:

✔️ se över och säkerställa att hydrauliska funktioner är energieffektiva
✔️ se över styrsystem och dess kapacitet när fler subsystem kopplas in
✔️ dimensionera drivlina och batteri efter operatörernas verkliga behov
✔️ ta ny teknologi i beaktande, som t.ex. termisk hantering

Erfarenhet och kompetens en bristvara

Elektrifieringen av fordon drivs främst av våra stora tillverkare som exempelvis Scania och Volvo.  Det kan skapa utmaningar för mindre aktörer att locka till sig rätt kompetenser och just det märker vi av på HYDAC. Utöver en helhetslösning med hårdvara är erfarenhet och kompetens en av de saker som våra kunder efterfrågar mest.

HYDAC Sverige tillhör HYDAC International och som under många år satsat mycket på elektrifiering och byggt upp en bred kompetens kring det. De senaste bolagen som HYDAC investerat i är rena elektrifieringsbolag. 

Helhetsgrepp krävs vid elektrifiering

Från chassit och upp
Första steget är att ha rätt mindset och approach. För att dra fördelar, minimera riskerna och kostnadsoptimera är det viktigt att man ser över sin maskin från chassit och upp. Gör inte som ni alltid har gjort, utan fundera igenom vad ni egentligen behöver få utfört och konstruera sedan efter det!

Välj rätt nivå
Det är också viktigt att tänka igenom vilken nivå av elektrifiering man bör lägga sig på. Elektrifiering kan innebära stora kostnader och det är viktigt att göra en ordentlig marknadsanalys innan man väljer väg. 

Kylning av batterier
Batterier och deras kylning är ett område som många missar. När man börjar driva hydrauliksystem med elmotor istället för dieselmotor följer ett batteripack med. För att batterierna ska fungera optimalt behöver de jobba inom ett visst temperaturintervall, så kallad TMS (Thermal Management System). Hur denna aktiva termiska hanteringen ska fungera styrs av omgivningens miljö (värme/kyla) eller tidpunkt på året som maskinen nyttjas.
Det behövs ett individuellt system som hanterar TMS och det behövs också utbildning ute hos kunden om hur man hanterar ett sådant system. 

Ny kompetens behövs

I takt med elektrifieringen blir maskiner allt mer komplexa i sin konstruktion med fler intelligenta sub-system för bland annat övervakning och drift. Det kräver nya kompetenser inom mjukvaruutveckling och programmering. Alla system kopplas till maskinens ECU vilket innebär att alla delar av maskinen blir uppkopplad, även hydrauliken.  Det ställer krav på mer moderna styrsystem som är snabbare och har mer kapacitet än tidigare.

👉 Läs mer om vad Fredrik Kjellgren, Affärsområdeschef New Technology HYDAC Sverige har att säga om vikten av ett helhetsgrepp vid elektrifiering.

----------------------------------------------------------------------------------------------

HYDAC erbjuder:
Komponenter och lösningar inom hydraulik, filter, elektrifiering, system och servicepartners sedan 1963. Söker du partner inom e-mobilitet, vi arbetartillsammans med dig för att hitta de rätta lösningarna för era mobila maskiner. Vi är gärna med från början när en mobil maskin ska elektrifieras. Vi har kompletta lösningar för hela drivlinan, såsom elmotorer, batterier, kylsystem och styrsystem.

HYDAC AB
Domnarvsgatan 29
16353 Spånga Sweden
info@hydac.se

Hydac AB
Domnarvsgatan 29
163 53 Spånga
Stockholms stad
Sverige
VAT nummer: SE5562061324

Kontaktperson

AI

Sänd till en kollega

0.047