Global spaning mot 2040 – framtiden stavas med E och L
Varningslamporna lyser rött på många håll inom europeisk fordonsindustri och främst hos personbilstillverkarna. Både efterfrågan och lönsamhet plågas i skuggan av krav på omställning och ny teknik, plus lagkrav och andra regelverk. Allt överskuggas i sin tur av geopolitiken.
Managementkonsulten Benny Guttman, ansvarig för automotive inom Roland Berger Norden, konstaterar att framtiden och färdvägen mot 2040 ser komplicerad ut för leverantörsindustrin.
Neråt för traditionella drivlinor
Antalet leverantörer som arbetar i segmentet traditionella drivlinor – förbränningsmotorer – kommer enligt honom att minska drastiskt, speciellt i Europa. Även segmenten kaross, underrede och inredning är stagnerade. Där finns det dock fortfarande en global tillväxt, om än minimal.
Leverantörer som arbetar med elektriska drivlinor samt elektronik och mjukvara, kommer däremot att få se höga tillväxttal.
Enligt Benny Guttman har svenska leverantörer en tradition av samarbete. De har också rykte om sig att leverera med hög kvalitet, vara klimatmedvetna, ha en hög digitaliseringsgrad och vara bra på teknisk innovation.
– Därmed tror jag svensk leverantörsindustri kan stå sig väl i den oerhört tuffa konkurrensen. Med det sagt ser vi en europeisk produktionsnedgång och 2040 kommer nära nog all bilförsäljning i Europa att bestå av helelektriska bilar, säger han.
De som inte hänger med i förändringen får svårt att överleva.
– Här kan även proaktiva publika politiska satsningar spela roll för att minska de negativa konsekvenserna. Man ska dock komma ihåg att även om vi ser en minimal tillväxt av antal bilar fram till 2040, ser vi en global tillväxt på komponentmarknaden. Den drivs av Kina och och södra delen av jordklotet. 2040 tror vi att cirka 60 procent av bilens värde kommer från den elektriska drivlinan och E/E jämfört med cirka 30 procent idag.
Behöver blicka utanför Europa
I det första segmentet – traditionella drivlinor – ser Benny Guttman tuffa konsekvenser. Beroende på marknadsposition kan svenska leverantörer behöva ta sig utanför Europa, titta på konsolideringsmöjligheter och även se över sin portfölj.
”Last man standing”, att hålla fast i gammal teknologi, kan vara en lönsam strategi under en tid, speciellt för den som även fokuserar på eftermarknaden. Men det kommer bara fungera för ett fåtal aktörer.
I det andra segmentet – karosseri och synliga delar – behöver framgångsrika leverantörer knyta närmare band till sina kunder och vara beredda på att producera mer lokalt för att möta framtida polariserade krav, enligt Roland Bergers studie. Samtidigt kommer effektiviseringar att vara av vikt och de leverantörer som kan minska kostnadsbasen mer än vad OEM:erna kräver, kan bygga investeringspotential för att komma in i andra marknadssegment.
I det sista segmentet – elektriska drivlinor – kommer det till en början att vara hård konkurrens och prispress som därmed driver på en snar konsolidering av marknaden. De som kommer att klara sig i tillväxtresan är enligt Roland Bergers studie de med teknologiskt ledarskap och som är öppna för samarbeten.
– Den svenska leverantörsindustrin kommer fortsatt att vara en tuff bransch där det är viktigast att bibehålla och utveckla sina unika styrkor inom innovation, teknisk utveckling och cirkularitet, säger Benny Guttman.
Samtidigt måste vi skruva på allt vi kan.
– Vi behöver kontinuerligt känna av marknaden och det geopolitiska läget för att vara förberedda på modiga steg. Till exempel kan våra tidigare relativt globala leverantörskedjor behöva regionaliseras, säger han.
Utmaningar även på den tunga sidan
Roland Bergers Automotive Outlook 2040 har ett personbilsfokus. Men även lastbilsindustrin – både den europeiska och den svenska – kommer att få se liknande utmaningar med fokus på nya drivlinor, digitalisering och mer autonoma fordon.
Men förändringstakten där går inte lika snabbt.
– Även om elektrifieringstrenden är tydlig kommer det att ta många år innan förbränningsmotorerna försvinner, samtidigt som vi har fler alternativ att arbeta med.
Han säger att vi lämnar ett tufft år bakom oss för att den närmaste tiden möta mer stabila nivåer.
– Viktigt är dock att fortsätta med teknisk innovation, att säkra upp sina värdekedjor vilket även inkluderar regionalisering, och att kontinuerligt anpassa sig till marknaden, trender och geopolitiska frågor, säger Benny Guttman.
Fyra fokusområden
Här är de områden Benny Guttman, managementkonsult på Roland Berger, tror blir extra viktiga:
1. Digitalisering, automation och AI för att säkra effektiv produktion, kontinuerliga förbättringar inom inköp och logistik samt utveckla innovativa lösningar inom exempelvis elektrifiering, mjukvara och lättviktsmaterial.
2. Diversifiering till nya marknader och segment, såväl inom fordonsindustrin som utanför, beroende på var i värdekedjan man befinner sig
3. Samarbeten med såväl OEM:er som andra svenska leverantörer för att dra nytta av varandra.
4. Kompetens för att säkra konkurrenskraft och kontinuerligt arbeta mot framtidens bilar där majoriteten av värdet består i batteri, elektronik och mjukvara, vilket även kommer att lyfta fram nya affärsmodeller mellan leverantörer och fordonstillverkare.
Mer om rapporten Automotive Outlook 2040
Klicka här.
Bild till fotomontaget: Josh Hild Pexels