23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Dela sida
Sponsrat innehåll

Strategiseminariet: ”Dela data och få mer ut av AI”

Det är bland det mest hajpade världen har att visa upp just nu, ett fält där flera av de mest kända bolagen på börsen anses som starkt övervärderade. Men vad vi än tror om det – AI har en enorm sprängkraft, inte minst för fordonsindustrins underleverantörer. – Förändringarna kommer att bli stora, säger Filip Kjellgren på AI Sweden, en av talarna på FKG:s strategiseminarium.

Ett av hans fokusområden på jobbet är energi. Där kan AI enligt Filip Kjellgren åstadkomma massor. Bland annat som ett verktyg för att kompensera för den bristande kapaciteten i den svenska infrastrukturen för elektricitet.
– Elnätet är uppbyggt av cirka 150 lokala nätverk, med olika ägare som har monopol i sin region, säger Filip Kjellgren.
Nu jobbar han med att försöka starta olika samverkansinitiativ mellan nätverken, och med hjälp av AI öka effektiviteten i nätet.

Mycket går att göra
Enligt Filip Kjellgren handlar det om ganska enkla principer. Genom att få industrier och fastighetsföretag att använda AI för att styra om sin förbrukning lite – och flytta uttagen av effekt något tidsmässigt – skulle det gå att få ut mer.
– Många gånger får vi först höra att det går inte alls. Omöjligt. Men när man tittar närmare finns det mycket som är görligt, säger han.
Algoritmerna som används i AI-applikationer kan blixtsnabbt göra analyser, hitta problemområden och förbättringspotentialer. Något han tycker att fordonsindustrins leverantörer också ska dra nytta av.
Som regel krävs det dock att företagen är villiga att dela sin kunskap med andra om det ska bli bra utdelning med AI. Även i sådana sammanhang stöter han på initiala problem.
– Vi får höra att ”det är omöjligt, hemligt, alldeles för känsligt”, säger han.
Men det finns sätt att komma runt det dilemmat. Han tar ett exempel från hälsoområdet. Det är förbjudet att dela personliga hälsodata mellan regionerna, även om enskilda personer inte går att spåra i materialet. Men ihop med samarbetspartnern Google hittade AI Sweden ett sätt att lösa problemet. Modellen fick helt enkelt träna på en region i taget.
– Det kallas att federera, säger Filip Kjellgren och så tycker han att automotive också skulle kunna jobba.
För då har hemligheterna aldrig förvarats i en stor klump. Alla kan ändå dra nytta av de gemensamma nya insikter som logaritmerna plockar fram.

Open source ger fördelar
Om det sedan ska ske på nationell nivå, inom EU eller kanske mer globalt? Svårt att säga tycker Filip Kjellgren. Men inom andra branscher – exempelvis när det gäller elproduktion – har bolagen sett stora värden i att jobba med open source.
– Då får du draghjälp av en massa andra smarta ingenjörer på andra ställen i världen.
Det här och andra saker ska han att tala om när han kommer till Ad Astra by Elite i Södertälje den 2 april för att medverka på FKG:s Automotive Strategy Seminar. Ett annat tema han vill ta upp är hur det fungerar när disruptiva teknologier slår igenom.
– Ofta sker det i periferin. Exempelvis var det inte Microsoft som startade Google. Inte heller var det Walmart som grundade Amazon eller Telia som startade Bredbandsbolaget. Stora skiften sker oftast inte i centrum utan i ytterkanterna av ett system.
Vad kan fordonsindustrins underleverantörer dra för lärdom av det?
– Att de så klart ska fortsätta att vara kompisar med Volvo och Scania, men att de kanske också ska bredda sin vänkrets och skapa fler starka relationer.

Fakta: AI Sweden
AI Sweden är Sveriges nationella centrum för tillämpad AI. Verksamheten finansieras av Vinnova och cirka 150 andra partners: företag, myndigheter, lärosäten och forskningsinstitut. Organisationen har cirka 80 anställda på sex olika kontor – i Lund, Göteborg, Eskilstuna, Linköping, Stockholm och Luleå. 2024 investerade AI Sweden 200 miljoner kronor i olika projekt,

Fakta: Filip Kjellgren
Ålder: 46 år.
Bor: Nacka.
Familj: Fru och två tonåringar.
Intressen: Vindsurfning.
Lyssnar på: Opeth.
Kör: Passat VW GTE från 2023.

Fakta: Automotive Strategy Seminar
Innovation, effektivisering och affärsstrategier är på agendan när FKG samlar branschen till strategiseminarium den 2 april på Blackbox, Södertälje Science Park. Årets uppställning av medverkande är tung, med namn från Scania, SSAB, Regeringskansliet med flera på talarlistan. För den som har möjlighet inleds arrangemanget redan den 1 april, kvällen före seminariet med middag 18.30 på hotell Ad Astra by ELITE i Södertälje. Mer info om tider, anmälan med mera, klicka här.

FKG
Mindpark Göteborg City
Lilla Bommen 3
411 04 GÖTEBORG
Göteborgs stad
Sverige
VAT nummer: SE5563325181

Kontaktperson

GV
Gabriella Virdarson
gabriella.virdarson@fkg.se

Sänd till en kollega

0.054