Miljonsatsning på arbetsintegrerande lärande inom industrin
Genom två nya projekt har man fokuserat på virtuella lärandemiljöer för kompetensutveckling, samt ledarskap och medarbetarskap i hybrida arbetsmiljöer. Båda projekten har fått 4 miljoner från KK-stiftelsen, framgår av pressmeddelandet.
Det första projektet heter ”Immersiva lärandemiljöer för hållbar kompetensutveckling” där man ska undersöka hur VR-teknik kan designar och användas för hållbar kompetensutveckling inom industrin. Även företagen SJ, Nolato, Hypr10 och Tenstar Simulations samverkan i projektet.
Tekniken ska till exempel testas i träningssituationer där tågpersonal förbereds på att hantera konflikter och hotfulla miljöer. Immersiva lärandemiljöer innebär bland annat ”trygga rum” i vitruella miljöer så att användaren kan känna sig trygg under lärandets gång.
Det andra projektet kallas ”Ledarskap och medarbetarskap i digitala arbetsmiljöer – hantering av innovation på hybridarbetsplatsen” och utforska hur en digital och hybrid arbetsplats utmanar befintliga ledarskaps- och samarbetskulturer i industrin och hur man tar vara på den expertis som finns i sådana typ av arbetsmiljöer.
I projektet kommer ett ramverk för arbetsmetoder tas fram tillsammans med verktyg för ledarskap på en hybrid arbetsplats. Projektet görs i samverkan med företagen Ericsson och Borsch Rexroth.
– De här projekten är betydelsefulla på flera sätt. De kopplar an till aktuella utmaningar inom näringslivet och de bidrar samtidigt till att bredda och stärka vårt relativt nyetablerade forskningsområde; Industriellt arbetsintegrerat lärande (I-AIL), säger Lennart Malmsköld, programchef för forskningsmiljön Primus på Högskolan Väst.