23948sdkhjf

Kreativitet, kompetens och klimatmedvetenhet

Underleverantörsmässan Elmia Subcontractor går snart av stapeln. Mellan den 14 och 16 november samlas branschen igen för inspirerande och kreativa möten med siktet inställt mot framtiden.

I år har mässan två övergripande teman, hållbarhet och kompetens, som ligger rätt i tiden och är två av tillverkningsindustrins allra största utmaningar – både nu och framåt.

– Hållbarhetsarbete, hållbar produktion och hållbara produkter är på väg att bli en avgörande överlevnadsfaktor för företag inom tillverkningssektorn. I takt med det ökande klimatmedvetenheten har också kraven på tillverkande företag ökat, och redan 2024 träder EU:s nya direktiv för hållbarhetsrapportering i kraft, vilket kommer påverka majoriteten av alla tillverkande bolag, säger Helena Åhs, projektledare för Elmia Subcontractor.

Den teknologiska omställningen som tillverkningsindustrin genomgår idag, med artificiell intelligens, digitalisering och automation, ändrar helt spelreglerna och kräver att företag investerar i kompetens och utbildning.

– Här kommer kompetensen vara drivkraften bakom företagens framgång. För att möta de ökande kraven på kompetens måste företagen investera i sina medarbetares utbildning och rekrytera de mest skickliga inom sina områden.

Mässan kommer att husera runt 800 utställare och hittills är utställare från 26 länder inbokade. Men vad kommer då bli årets snackis? Får Helena Åhs gissa tror hon att artificiell intelligens kommer fortsätta vara ett hett ämne på mässgolvet.

– Med tanke på den extremt snabba utvecklingen som skett det senaste året så tror jag att det kommer pratas en hel del om det på mässan.

Men det går inte att blunda för att vi också lever i en skakig omvärld med krig i Europa, klimathot, en svag krona och lågkonjunktur. Något som präglar vår samtid och drabbar såväl privatpersoner som den tillverkande industrin.

– Jag tror att fokus kommer att ligga på att hitta konkreta lösningar framåt. De flesta är nog överens om att nu är det dags att agera, i samverkan, för att säkerställa både långsiktig lönsamhet för tillverkningsindustrin – och en hållbar planet, säger Helena Åhs.

Precis som omvärlden och branschen förändras, förändras även mässan från gång till gång. Bland annat återlanseras matchmaking Subcontractor Connect som görs i samarbete med Enterprise Europe Network. 

– Där har vi redan nu ett 100-tal anmälda deltagare från 17 länder.

Ett annat nyskapat inslag på mässan är Competence Arena som fokuserar på att adressera industrins behov av kompetensförsörjning. Syftet är att erbjuda möjligheter för att hantera nuvarande och framtida kompetenskrav. 

– På arenan kommer man kunna träffa rekryterings- och bemanningsföretag, utbildningssamordnare och studenter – allt för att kunna utforska olika möjligheter och lösningar.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.081