Koenigsegg – ännu en nöjd maskinkund
Haas-maskinen som Koenigsegg köpte av Edströms var en femaxlig UMC-1000. Den är bland annat utrustad med finesser som 15 000 HSK-A63-spindel, spåntransportör, 50 st verktygsplatser och kylning genom spindeln.
– Möjligheten att ha en maskin med kontinuerligt roterande bord var väldigt attraktivt för oss. I maj 2020 köpte vi vår första CNC-maskin, för att köra prototyper. Då såg vi behovet av att även fräsa aluminium och hårdare metaller, vilket i sin tur ledde fram till denna affär, berättar Tim Bäck, ansvarig för additiv och subtraktiv tillverkning och prototyp hos Koenigsegg.
Viktig affär för Edströms
Initialt var Koenigsegg på jakt efter en 750-modell, men när Edströms hade en 1000-modell för omgående leverans föll valet på den senare. Den första kontakten mellan företagen skedde i april i år, där Edströms tekniske säljare Fredrik Salomonsson skött huvudparten av kommunikationen. Valideringen av affären fullföljdes i november.
– Den här affären var viktig för oss, eftersom vi konkurrerade med flera andra konkurrenter. Det är också en fingervisning om vår styrka på marknaden. Det och en nöjd slutkund är såklart anledningar till varför vi är väldigt nöjda att genomföra affären med Koenigsegg, säger Fredrik.
Lyckat samarbete och stora fördelar
Koenigsegg tillverkar exklusiva megabilar i väldigt limiterade serier. Alla bilar har minst en megawatt i kraft, vilket motsvarar 1 360 hästkrafter. Samtliga exemplar tillverkas direkt till kund, där ingen bil är den andra lik eftersom kunden själv får välja bland de unika detaljerna.
– Att få in egna CNC-maskiner hos oss är verkligen guld och gröna skogar. Vi vill kunna styra kvick prototyptillverkning själva, inför mässor och liknande. Det ger så mycket mer spetskompetens att tillverka själva, samt att ha samarbetspartners inom Sverige. Edströms har varit väldigt tillmötesgående, serviceinriktade och kommunikationen oss emellan är verkligen jättebra, understryker Tim Bäck