Jättemaskinerna har hittat hem hos Volvo Cars
Med sina 7,6 meter och 1 000 ton vardera har det varit ett tungt jobb, men nu är maskinerna på plats i Torslanda.
Javier Varela, vice vd, beskriver att fördelarna med den nya tekniken bland annat innebär billigare tillverkning och att de är snabbare och effektivare än tidigare.
Till Dagens industri säger han att tekniken kallas "gigacasting" eller "megacasting" och att det revolutionerar tillverkningsprocessen genom att ersätta all pressning och svetsning.
I ugnar smälts aluminium som sedan injiceras in i en gjutform. Allt som allt tar det två minuter. Efter nedkylning är komponenten klar, skriver tidningen.
Det är egentligen Tesla som är mest känd för sin användning av "gigacasting-tekniken", men nu vill Volvo Cars gå i deras fotspår.
Men det står ännu inte klart när produktionen ska sättas igång, eller vilken produkt som blir först. Men vice vd:n kan avslöja att det handlar om en ny generation elbilar.
Genom att ersätta 100 separata delar med en stor del, går det att göra tillverka med lägre vikt och kostnadsbesparingar.
En annan fördel, skriver Di, är att råvaran utnyttjas bättre genom att en mindre andel trimmas bort och återvinns. Även fabrikerna kan byggas mer yteffektivt, de stora maskinerna till trots. Detta för att de ersätter många mindre robotar som annars tar mycket plats.
Vi har tidigare skrivit om investeringen här.