23948sdkhjf

Utmaningar att hantera när stora krafter sätts i rörelse

Fordonskomponentgruppens vd, Peter Bryntesson, skriver att utvecklingen av fordonsbranschen innebär att man behöver vara mer medveten om alla länkarna i kedjan.

I flera år har vi pratat om att – nu händer det - men det har inte riktigt tagit fart utan lunkat på i samma riktning som året innan. Det som fick allt att ta fart var flera saker, men främst Elon Musks start av Tesla,  och där har vi inte riktigt sett slutet än. Han startade ju ett bilföretag för att kunna erbjuda mobilitet med lågt co2-fotavtryck, men jag tror inte att det stoppar där. Den stora affärsmodellsförändringen är inte bara att sätta batterier och el motor i en bil. Man behöver hantera stora mängder data över nätet och då är det bra att ha ett eget system. Elon startar Starlink med snabb uppkkoppling över satellit. Hur får man upp satelliter på ett bra sätt? Jo, man behöver en raket och vips så finns Elon Musk-ägda SpaceX. Allt hänger ihop och bildar en enhet som inte bara är fordon. Man ser möjligheter utanför den traditionella industrin.

Nu händer det också med hållbarhet. De som arbetar med hållbarhet i olika företag börjar krypa upp i bolagsorganiationerna. Vissa sitter redan med i ledningsgruppen tillsammans med ekonomi, produktion och kvalitet. Väldigt många är på väg upp dit och detta känns helt rätt. Ska vi få bukt med co2 och klimatfrågan måste det upp i ledningsgruppen hos bolag.

Det som också händer just nu är att kineserna har lärt sig att konstruera och bygga kvalitativa elbilar till en låg kostnad. Vi brukar säga att 2023 var året där kineserna gick om oss i EU när det gäller personbilar. De har haft en plan och en strategi för att bli bäst på fordon och de har medvetet hoppat över vissa steg så som förbränningsmotorn.

Glädjande nog händer det mycket i de olika länkarna i automotive-kedjan. Vi som är leverantörer har numera mycket kontakt med branschorganisationerna som både servar fordon och skrotar fordon. Vi behöver ta tillbaka dessa artiklar till ruta ett igen, antingen som artiklar eller som material. Vi behöver också ha löpande kontakt för att lära oss hur vi ska konstruera artiklarna så att man kan montera isär dem.

Snart (vi är inte där än) kanske vi börjar lära oss hur lång tid det tar att bygga isär en bil och inte bara bygga ihop. Vi kanske har projekt som inte bara heter hållbar produktion och produktion 2030 utan också hållbar demontering och demontering 2030.

Det är nu det händer. Fordonsindustrin byter ut cd-skivan mot digital musik. Vi slänger Motorolas flipp-flopptelefon och inför Iphone. Troligen byter vi ut köpet av bil till köpet av transport och där behöver vi förstå hur svensk leverantörsindustri passar in.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11