Gapewaves satsar mot automotive med ny pilotanläggning
I förra veckan invigde Gapwaves sin nya pilotanläggning för produktion i Göteborg. Investeringen är ett steg på vägen till att bli certifierad leverantör av vågledarantennlösning till fordonsindustrin och samtidigt utöka produktionskapaciteten för att kunna leverera till andra marknadssegment.
– Detta är en stor framgång för företaget och början på ett nytt kapitel för Gapwaves. Med denna anläggning är vi rustade att uppfylla både nuvarande och framtida kontraktsåtaganden samtidigt som vi etablerar en stark grund för fortsatt tillväxt, säger vd Jonas Ehinger i ett pressmeddelande.
Förhoppningen är att erhålla den så kallade IATF-certifieringen "International Automotive Task Force", som krävs för leverantörer till kunder inom fordonsindustrin, under 2025.
Anläggningen ska hantera montering och testning av formsprutade vågledare (Injection Molded Waveguide, IMW) och flerskiktsvågledare (Multi-Layer Waveguide, MLW), men den ska också fungera som ett industrialiseringscenter för utveckling av skalbara produktionsprocesser.
Gapwaves teknologi är enligt utsago baserade på "en artificiell magnetisk ledare (Artificial Magnetic Conductor, AMC) som möjliggör spridning av elektromagnetiska vågor i kontaktlösa artificiella vågledarstrukturer". Detta kombinerat med standardiserade tillverkningstekniker som plåtbearbetning, metalliserad formsprutning av plast eller gjutning i metall menar företaget ger dem fördelen att kunna skräddarsy antenner för många olika slags millimetervågsapplikationer.
Produktionskapaciteten i den nya anläggningen ska uppgå till en årlig produktion av 300 000 antenner., vilket ska snabba upp Gapvawes leveranstider och göra det möjligt att snabbt skala upp.
– För produktion av komplexa produkter är det en stor fördel att ha utveckling och tillverkning nära varandra. Närheten till viktiga leverantörer och Gapwaves huvudkontor, tillsammans med fokus på hållbarhet, förstärker denna fördel ytterligare, kommenterar Laban Cramér, Supply Chain Director.