23948sdkhjf

Attraktionskraft genom konkurrenskraft

I dagens högkonjunktur är det många företag som praktiskt taget skriker efter arbetskraft. Det är skilda kompetenser såsom svetsare, CNC-operatörer, montörer och kvalificerade ingenjörer som bland annat efterfrågas. Hur har vi då hamnat i denna situation då vi samtidigt har en icke försumbar arbetslöshet, speciellt bland yngre människor? En av de faktorer som spelar in är myten om att all svensk industriproduktion skulle flyttas till lågkostnadsländer, så kallad outsourcing. Tesen har drivits i allehanda forum och vi inom industrin har inte tillbakavisat detta påstående. När budskapet förmedlas på bred front är det enkelt att förstå ungdomars avighet mot verkstadsindustrin, för vem vill jobba i en bransch under avveckling? Visst har viss produktion lämnat Sverige, men i stor utsträckning handlar det om produktion för att mätta lokala marknader, som till exempel finns i Asien. I Värmland, där Kompetenscentrum Stål & Verkstad verkar, finns en tradition att tillverka stora, komplexa produkter. Det har visat sig att det inte är helt enkelt att outsourca dessa. Även i segment med relativt hög volymproduktion kan företag i regionen (och givetvis även andra svenska företag) mäta sig med konkurrenter i lågkostnadsländer. McCarthy och Atthirawong, två forskare vid University of Nottingham har i en studie listat sjuttiosju faktorer att beakta innan man väljer att outsourca en produkt till ett lågkostnadsland. Det är alltså inte bara produktens styckkostnad som ska vara intressant ur ett inköpsperspektiv, utan även andra parametrar ska beaktas, såsom logistikkostnader, kostnader för kompetensöverföring, brister i produktkvalitet, etableringskostnader i form av besök med mera.Även professorerna Anders Kinnander på Chalmers i Göteborg och Lars Bengtsson på Högskolan i Gävle har gjort studier som visar att outsourcing inte är en saliggörande strategi för förbättrad lönsamhet. Hur ska vi då vända den negativa bild som finns av verkstadsindustrin? Klart är att vi måste jobba på flera fronter. Ett område att fokusera på är vår konkurrenskraft. Verkstadsföretagen, stora som små, utsätts idag för global konkurrens och den egna marknaden behöver vidgas hos en del. För att öka vår konkurrenskraft måste vi bland annat ändra vårt beteende i vissa avseenden och ta till oss nya idéer och metoder, exempelvis i fråga om parametrar som organisation, produktionsteknik, kvalitetsstyrning och prestation. Begrepp som Lean Production, TPM (Total Production Maintenance) och Balanced Scorecard är inte bara till för japanska billtillverkare, utan fungerar även i Sverige och definitivt bland värmländska företag av olika storlek. Vi har redan i dag lysande exempel på framgångsrika företag som tagit till sig moderna principer för företagets utveckling. Dessa goda exempel måste uppmärksammas i media på ett positivt sätt, för att i sin tur påverka attityden till industrin bland våra ungdomar. Vi måste även på ett bättre sätt nyttja akademien mycket mer. Resultat från forskning måste spridas och små och medelstora företag måste engagera sig i framtida forskningsprojekt. Detta kan låta oöverstigligt för många, men den insikt forskningsprojekten ger kan vara skillnaden mellan succé och konkurs. Även inom universitetsvärlden krävs förändringar, till exempel genom att till viss del ändra forskningsperspektiv från nyfikenhetsforskning till mer industrinära forskning. Kompetenscentrum Stål & Verkstad samarbetar just nu med CTF (Centrum för tjänsteforskning) på Karlstads universitet med projektet Tjänstefiering av verkstadsindustrin. Sammanfattningsvis kan sägas att om vi lyckas öka vår konkurrenskraft och dessutom sprida kunskap om detta kan vi öka vår attraktionskraft gentemot framtida arbetstagare i branschen. Maria Fallström HYPERLINK ”mailto:maria.fallstrom@kristinehamn.se” maria.fallstrom@kristinehamn.se HYPERLINK ”http://www.stalverkstad.se” www.stalverkstad.se

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078