Intryck från The Detroit Autoshow
Januari är månaden då Detroit, Michigan, lever upp. Det är då den årliga Nordamerikanska bilmässan går av stapeln. Som alla andra år visas nyheter från de flesta biltillverkare upp. Vissa av bilarna kommer dock aldrig längre än till att vara en konceptbil. För svenskarna i området kryddas årets bilmässa av ett besök av Maud Olofsson, näringsminister och vise statsminister i den svenska regeringen. Hon tillbringar några dagar i Detroit för att bland annat besöka mässan men också för att möta representanter från olika företag i området. Syftet är att stödja det globala samarbetet mellan Sverige/Västra Götaland och Michigan. Maud ser möjligheter Under en middag måndag kväll anordnad av SACC, Detroit, (Swedish American Chamber of Commerce, Detroit Chapter), talade Maud Olofsson om vikten av att se globalisering som ett positivt steg och inte bara som att Sverige förlorar arbetstillfällen till företag belägna utomlands. Hon pekade på vilka möjligheter som finns i och med att nya företag etablerar sig i Sverige och att nya arbetstillfällen skapas. Viktiga frågor för Maud Olofsson är förbättring av bränsleeffektivitet, renare bränslen och bättre teknologi. Vid hennes besök på bilmässan under måndagen fick hon möjlighet att besöka både Saabs och Volvos monter på bilmässan. Imponerar fortfarande Saabs konceptbil, AeroX som visades redan 2006, har av en brittisk biltidning utnämnts till årets konceptbil. AeroX är en sportbil och har fått utnämningen för djärv teknik och nytänkande. Motorn i bilen använder etanol som bränsle, fyrhjulsdrift och en spännande design. Den är utrustad med en V6a med 400 hästar. Bilen har inspirerats av det skandinaviska arvet och flygindustrin. Den har inte dörrar och pelare utan det är taket som öppnas uppåt, likt en cockpit på ett Jetplan. Även inredningen ger nya dimensioner till en ren skandinavisk interiörs design. I stället för knappar används glasliknande akrylzoner i 3-D utförande. Chassit är tillverkat av kolfibrer, lättviktsmaterial i drivlinan och elektroniskt styrd fjädring ger bilen en låg vikt och gör den intressant att köra. Denna tvåsitsiga bil bryter på ett utmanande sätt mot alla konventionella design idéer, både utvändigt och invändigt. Låt oss hoppas att GM tar beslut om att serietillverka AeroX. Det skulle lyfta SAAB Automobile många meter över marken. I Saabs monter visades också en SAAB 900 som gått i 1 miljon miles, motsvarande 160,000 svenska mil samt en ny SAAB 93 cabriolet byggd för biobränsle. En plattform för flera Volvo visade upp sin nya XC 60, konceptbilen för 2007. Bilen spås en positiv framtid och beräknas vara ute på marknaden hösten 2008. Den nya bilen visar att man från Volvos sida undersöker möjligheterna till att utvidga flottan av XC modeller. Volvos XC har alltid byggts på samma plattform som personbilarna. Bilens interiör är en kombination av färger och material. XC60 är en crossover som integrerar kraften från XC med den sensuella och sportiga känslan från personbilen. Med conceptbilen vill Volvo visa att de försöker balansera sitt utbud. Utvecklingen av XC60 gjordes vid Volvos designstudio i Göteborg. Det kommer alltid att finnas en efterfrågan på större bilar, men man måste hitta balansen mellan en mindre och en större bil. Om reaktionerna på den nya bilen är bra finns det en anledning för Volvo att titta framåt. – Om man känner igen en Volvo i dag från 50 meters håll kommer man att känna igen den framtida bilen från 100 meter, säger Steve Martin, design director på Volvo. XC60 är utrustad med det nya säkerhetssystemet, City Safety. Det fungerar i hastigheter upp till 30 km/tim och är utformat för att minska skadorna till följd av krockar i lägre hastigheter. Systemet känner av om sannolikheten för en krock är stor och börjar då bromsa fordonet och föraren kan då inrikta sig på att styra. Det här är en utveckling av det tidigare WHIPS, Whiplash Protection System, som minskar skador vid påkörning bakifrån, enligt Ingrid Skogsmo, som är chef för Volvo Cars Safety Center. Trådlös Ford Vid en presskonferens på North American International Autoshow, kungjorde den nya fordchefen Allan Mulally ett samarbete mellan Ford och Microsoft. Mulally var kopplades upp med Microsoft Bill Gates via satellit från Las Vegas Consumer Electronics Show. De båda skall starta ett samarbete för att kunna integrera trådlösa förbindelser i bilar. Med hjälp av Microsofts Auto mjukvara är Sync det nya fullt integrerade röststyrda systemet i bilens kommunikations-och underhållningssystem för mobiltelefoner och digitala musikutrustningar. Sync, är en exklusiv utrustning för Ford till och med 2008 och drivs via Bluetooth eller USB-teknik. Det kommer att installeras i tolv olika Ford- och Mercuryfordon, inklusive 500 och Focus, redan i år. 70 procent av Ford-, Mercury- och Lincolnutbudet kommer att vara helt nytt i slutet av 2007. Elchevrolet Vid samma presskonferens visade GMs högste chef Rick Wagoner Chevrolet Volt Concept. Han annonserade samtidigt att detta är inledningen på en ny generation el- fordon, som eliminerar behovet av bensinstationer för människor som bor nära sina arbetsplatser. Byggd på en plattform kallad E-flex System, är Volt en batteridriven elektrisk bil som har en räckvidd på 40 miles, efter sex timmars laddning av batteriet via ett vanligt hushållseluttag. Enligt Bob Lutz på GM, skulle det räcka för 78 procent av Amerikas arbetande befolkning. Bilen har också en flexibel bensinmotor som utökar räckvidden till 640 miles. Bensinmotorn driver inte hjulen utan genererar elektricitet som tur driver hjulen. Den nya bilen liknar mycket dagens Cadillac, vilket enligt Lutz visar att miljövänliga bilar kan se bra ut. Ljus framtid? Den stora Nordamerikanska Internationella bilmässan i Detroit är alltid ett uppskattat evenemang, både för invånarna i Michigan samt alla inresta besökare. Den eviga frågan är om Cobo Hall i Detroit, är för litet för framtidens bilshower. Det återstår att se. Kjell Nilsson, Detroit