Volkswagens okända sida
Europeisk media har, inte minst under sensommaren, skrivit åtskilligt om de tunga lastbilstillverkarna Scania och Man. Den tyske lastbilsproducenten lade bud på Scania, som svarade med att lägga bud på Man. Plötsligt fanns Volkswagen med i pajkastningen. Man är större än Scania, men Scania har historiskt en bättre ekonomi. Ryktet talar dessutom om att Scania har vissa tekniska lösningar som är av stort värde för framtiden (läs avgasrening och Euro 6). Det är därför inte helt självklart vem som ”bör” köpa vem. Istället för att öka samarbetet mellan de båda tillverkarna verkar uppstått en rejäl klyfta. Det fanns ju en tid då företagen hade samarbete i utveckling av komponenter. Är Mans intresse för Scania seriösa, eller är det bara kassakistan och de tekniska framstegen som är intressanta? Vad väger svenska arbetstillfällen mot tyska när synergier och rationaliseringar resulterar i stängning av fabriker? Efter ett tag lade sig Volkswagen i ett tilltänkt samgående. Volkswagen har gjort sig till storägare i båda bolagen och tog på sig rollen som en slags skiljedomare. Under en period verkade händelserna kunna resultera i ett bra underlag till en dokusåpa. Under denna tidnings pressläggning kan vad som helst kunna hända, så vi ordar inte om affären som sådan. Snarare det faktum att få svenskar ser Volkswagen som tillverkare av tunga lastbilar. När det gäller Volkswagen och transportfordon tänker de flesta på modellerna Caddy, Transporter och LT/Crafter. Men det stannar inte där. Volkswagen tillverkar även tunga lastbilar, relativt okända i Europa men tillhör vardagen i Brasilien. Volkswagen har tillverkat tunga lastbilar i Brasilien under 25 år. Mer än 30.000 fordon lämnar årligen fabriken i Sao Paulo. Då är produktionen av tunga bussar inkluderad. Fabriken som sådan har en bakgrund från 1958 då den byggdes av franska Simca. Simca och några andra märken hamnade sedan under Chryslers paraply, som 1966 tog över fabriken. Under stor del av 1970-talet tillverkades här Dodge lastbilar och 1979 gick Volkswagen in som 67-procentig ägare. Sedan 1980 är Volkswagen helägare. Den tunga lastbilsproduktionen består av tre modeller. Minst är en mellantung modell som baseras på den första LT-modellen, den med hytt utvecklad i samarbete med Man. Den tillverkas med totalvikt från 5 till 8 ton. Det finns även en större version med Cumminsmotorer på upp till 250 hk i registret 8 till 12 ton. Mest intressant ur flera synvinklar är den helt nya modellserien Constellation, som lanserades tidigare i år. Den byggs enbart som dragbil och finns i flera klasser med totalvikt från 13 till 45 ton. Detta är en modern bil som, trots att den har frambyggd hytt, designmässigt har klara familjedrag gemensamt med nya Volkswagen Crafter (tidigare LT). Constellation byggs som 4x2 och 6x2, men även 6x4. Hytterna erbjuds med två olika totalhöjder (2.950 respektive 3.360 mm). Bilarna är 6 meter långa och 3 meter breda (2,50 plus ytterbackspeglarna). Motorerna kommer från Cummins och finns med 180, 250 respektive 320 hk. Den sistnämnda använder sexcylindriga ISC-motorn på 8,3 liter och ger 320 hk vid 2.000 rpm. Vridmoment är 1.288 Nm mellan 1.300 och 1.600 rpm. Samtliga motorer har common-rail och den största även Wabco 318 kompressor. Bakom denna sitter en 16-växlad växellåda från ZF, medan drivaxeln kommer från Meritor. Däck finns i tre olika dimensioner, alla på 22,5 tums fälg. Europamästare i truck racing Värstingmodellen, med förhöjt tak och 320 hkr motor, har tilläggsnamnet Titan. Det var med föregångsmodellen till denna som Volkswagen blev europamästare i De framgångsrika tävlingsbilarna var visserligen rejält ombyggda. Ramen modifierades för att få ner vikten och hela chassiet var extremt lågbyggt. Genom detta sänktes fordonets tyngdpunkt till hälften(!). Trots det pratar vi fortfarande lastbil och lastbilar är höga. Markus Oestreich blev europamästare med Volkswagen Titan och på frågan hur det känns att köra racing från andra våningen svarade han att det är som att köra go-kart. Volkswagens tunga lastbilar exporteras, men då i huvudsak till länder inom Sydamerika. Merparten av produktionen stannar i Brasilien, där Volkswagen står var tredje såld lastbil. Om Constellation Titan kommer till Europa? Uteslut ingenting, det finns uppgifter om att bilen finns under provkörning i Storbritannien.