Franska leverantörer till fordonsindustrin får snabbare betalt
- Det är både överraskande och intressant, säger vd Svenåke Berglie på Fordonskomponentgruppen (FKG). Hittills har leverantörer till både franska och andra europeiska fordonstillverkare fått vänta upp till 105 dagar eller ibland mer på att få betalt för Det är den utgångspunkten FKG:s motsvarighet i Frankrike FIEV har haft i sitt arbete. Ett arbete FKG och Svenåke Berglie har följt under ett års tid. - De har påvisat att det är skadligt med önskemål som går emot varandra. Krav på produktutveckling, investering i verktyg och internationalisering går tvärtemot långa betaltider och att dra pengar ur balansräkningen för leverantören. Fordonstillverkarna blir allt mer beroende av ny teknik och olika komponenter och system från leverantörer. Samtidigt har tillverkarna krav från kunder och lagstiftare på säkerhet, miljö och komfort liksom hård konkurrens och prispress. Därför enades den franska fordonsindustrins parter den 28 juni 2006 om gemensam god sed för att tillsammans kunna möta dessa utmaningar. Det nya avtalet kan ses som ett steg i detta. Avtalet säger att franska fordonstillverkare senast inom 90 dagar ska ha betalat fakturor från leverantörer, vilket i genomsnitt betyder 15 dagars kortare betalningstid. Avtalet träder i kraft den 1 september i år, och för vissa tillverkare blir betaltiderna ännu kortare ett år senare. - Det företag som har anammat de franska betaltyperna i Sverige är AB Volvo. Detta gjorde de i samband med att de gick ihop med Renault Truck och Mack i USA. Då kom ganska snabbt önskemålet om långa betaltider. Sedan har man kört hårt med det, speciellt från lastbilssidan, säger Svenåke Berglie. - Men hur Volvo kommer att hantera detta, det vet inte jag. Renault Truck i Lyon borde vara berörda av det. Avtalet är fullt av intressanta inslag. För förstudier för små serier enligt vissa kriterier stipulerar avtalet betalning inom högst 30 dagar och i vissa fall delbetalning för viss del av ingenjörskostnaderna, enligt ett pressmeddelande från FKG. Parterna har också enats om gemensamt samråd inom avtalsområdet och om fortlöpande kontroll och uppföljning av hur avtalet efterlevs och praktiskt fungerar. - Vi tror att det blir en signal som gör att andra länder funderar över långa betaltider och inser att bundna kapital i balansräkningar inte gynnar fordonsindustrin. Hur kommer till exempel Italien ställa sig nu? De har ju till och med ännu längre betaltider, alltså upp emot 120 dagar, säger Svenåke Berglie. Finns det liknande svenska förhandlingar? - Nej, det gör det inte. Jag tror inte vi vinner mycket på att ta upp det. Dels finns det allt från 30 dagar och uppåt, dels var regeringen inblandad i Frankrike. Avtalet för franska fordonsindustrin har arbetats fram av den franska leverantörsföreningen FIEV och dess ordförande Armand Batteux, också före detta ordförande i den europeiska leverantörs-organisationen Clepa. Övriga avtalsslutande parter är den franska fordonsindustriföreningen CCFA och de franska verkstadsindustriernas förening FIM. Källa: FKG