Volvo mot Kina och Indien med Nissan Diesel
I november 2006 ställde TT frågan om Volvo var på väg att köpa hela Nissan Diesel eftersom bolaget nyligen ökat sitt aktieägande i företaget. Svaret var då nej från Volvos sida. Idag låter det annorlunda, och Leif Johansson säger att tiden är mogen för köpet. - Timingen är viktig eftersom Japan inför nya lagar vad gäller avgasutsläpp år 2009 och 2010. Det blev vi snabbt varse om när vi pratade med Nissan Diesels ledning. En drivande anledning till köpet är också Nissan Diesels hybridmotorer. - Dessa teknologier passar mycket väl in i Volvos hybridprogram. Vi inom Volvo har länge pratat om brist på olja och klimatförändringar. Det har uppenbarligen Nissan Diesel också gjort, förklarar Leif Johansson. - Snart måste vi tillverka väldigt, väldigt rena motorer. Det tycker vi är bra men det kräver mycket stora investeringar för att nå den teknologin. Därför är det viktigt att slå oss samman, kunna få större volymer och dela med oss av våra kunskaper. Volvo ser många synergieffekter med förvärvet. Inom den närmsta tiden berör de främst inköp, distribution, försäljning och utvecklande forskning av till exempel dieselmotorer och motorer för alternativt bränsle. - I det långa loppet handlar det om gemensam produktplanering och gemensam plattform för till exempel komponenter eller motorer. Det öppnar också upp för effektivare tillverkning runt om i våra produktionsländer. Under 2005 sålde Nissan Diesel cirka 42 000 lastbilar och bussar. I Japan har Nissan Diesel en marknadsandel på cirka 24 procent inom tunga lastbilar samt cirka 15 procent inom medeltunga. Volvo äger sedan tidigare 19 procent i bolaget. Budet löper till den 23 mars. Sedan Volvos första köp av aktier i Nissan Diesel har Volvos ställföreträdande koncernchef Jorma Halonen utsetts till vice ordförande i Nissan Diesels styrelse. - Volvo säljs idag i 180 länder, säger Jorma Halonen. - Många av dem har Nissan Diesel ingen försäljning alls i. Det ska vi ändra på. Men utan att Nissan Diesels varumärke suddas ut, säger han. Om köpet går igenom, stärker Volvo sin position som näst störste tillverkaren av tunga lastbilar efter fordonstillverkaren DaimlerChrysler. På medeltunga lastbilar dubblar Volvo sin tillverkningsvolym, men ligger där bara på en nionde plats globalt sett. - Det är fortfarande inte tillfredsställande, men synergieffekterna kan göra att vi blir ännu större, säger Leif Johansson. Han poängterar också att om diskussionerna med den kinesiska lastbilstillverkarn Dongfeng mynnar ut i vad han hoppas och vill, så ökar Volvos tillverkning av framförallt medeltunga lastbilar markant. - Då skulle vi sitta i en bättre position. Men för tillfället har vi och Nissan Diesel i alla fall fördubblat vårt antal. Nissan Diesels omsättning uppgick under 2005 till cirka 32,5 miljarder SEK. Företaget har 8 900 anställda. Företaget gick sämre 2006 än 2005 i SEK, mest på grund av att den japanska valutan Yen försvagades mot den svenska kronan.