23948sdkhjf

Skilsmässa för Daimler och Chrysler?

Även Chrysler, den amerikanska halvan i den internationella bilkoncernen Daimlerchrysler, presenterar nu drastiska åtgärder för att komma till rätta med de dåliga affärerna. Förutom ett numera för amerikanska biltillverkare traditionellt sparpaket med avskedanden och nedläggningar tittar man på en avknoppning och försäljning av Chrysler.

Liksom Ford och GM har Chrysler offentliggjort stora personalnedskärningar och fabriksnedläggningar. Chrysler tappade 1,48 miljarder dollar 2006, och planerar nu att skära ned med 13 000 arbetstillfällen över tre år. Man kommer att stänga två fabriker i Delaware och Cleveland, och dra ned ett skift på två fabriker i Detroit och St Louis. Nedskärningarna gäller även modellprogrammet där man tänker ta bort 10-20 procent av dagens 32 modeller, och återförsäljarnätet där man vill minska med 10-15 procent. Daimlerchrysler går också ett steg längre, och har tagit in investeringsbanken J P Morgan, som rådgivare för att utvärdera alla möjliga vägar, även en försäljning av Chrysler. Den amerikanska delen av bolaget innehåller märkena Chrysler, Dodge och Jeep, och värderas av analytiker till mellan fem och sju miljarder dollar beroende på hur stor vikt bedömarna lägger vid de tunga hälso- och pensionsåtagandena. Daimlerchrysler skapades när Daimler köpte Chrysler för nio år sedan. Då var det hett med uppköp i bilbranschen och alla storters allianser skapades. Idag verkar trenden vara att koncentrera verksamheten. Affären har varit omdiskuterad sedan starten. Båda företagen har fortsatt att arbeta på sitt eget sätt, och samarbetet har varit litet. Förra sommaren medverkade dock företagets vd Dieter Zetsche i reklamfilmer för Chrysler, som dr Z. Tanken var att man skulle förmedla att tysk teknik stärkt det amerikanska märket, men amerikanska tittare trodde att Dieter Zetsche var en skådespelare… När det offentliggjordes att Chrysler kan komma att säljas startade genast spekulationerna om potentiella köpare. En tidig favorit är GM, som genom att köpa upp Chrysler skulle kunna hålla tillbaka Toyota som hotar att gå om som världens största biltillverkare, ett scenario som skulle innebära en stor prestigeförlust för GM. GM har också mer eller mindre bekräftat att man har startat samtal om ett köp. GM har dock stora egna problem, liknande Chryslers men på mycket större skala, även om man de senaste månaderna visat viss tendens till vändning. GM har under de senaste åren också tvingats sälja av intressen i Suzuki, Isuzu och Fiat. Att köpa på sig ytterligare problemdrabbad amerikansk verksamhet i detta läge kan bli förödande. Spekulationen om GM som köpare ledde till att GM-aktien försvagades på börsen. Daimlerchryslers ansträngningar uppskattas dock av marknaden, och aktien steg under veckan efter beskedet till den högsta värderingen på fem och ett halvt år. J P Morgan har redan fått flera spekulanter på kroken. Det är inte säkert att alla är lika seriösa. En försäljningsförhandling ger också konkurrenterna stor insyn i bolaget, eftersom man får tillgång till siffror och resultat som annars är mycket hemliga. Bland de potentiella köparna tros koreanska Hyundai vara, eller någon av de snabbt växande kinesiska biltillverkarna. Men det kan också handla om att Chrysler säljs till riskkapital eller privata investerare genom stora fonder. Vissa av dessa har under senare tid investerat hårt i amerikanska underleverantörer till bilindustrin, och ser kanske möjligheten att bygga verksamheten underifrån. Den stora kostnaden för en köpare är, som för alla de amerikanska biltillverkarna idag, de pensions och hälsovårdstaganden man avtalat genom de amerikanska bilfacken. Dessa åtaganden gäller i många fall även för pensionärer och tidigare anställda som fått avgångsvederlag - och alltså inte längre arbetar i företagen. Det finns även några få bedömare som tror att en försäljning är långt borta, och att Dieter Zetsche kommer att försöka få Chrysler på fötter för att rädda sitt rykte, och att han genom att vara öppen med problemen vill få utrymme för drastiska åtgärder.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063