23948sdkhjf

Biljättar men bara en världsetta

Kommer Toyota att köra om General Motors? — Nej, det kommer inte att hända, svarar Bo I Andersson som är inköpsdirektör för GM i USA och har cirka 600 miljarder kronor att leka med varje år.

Fast siffrorna säger något annat. Företaget visar rekordresultat på 92 miljarder kronor och hör till de mest framgångsrika biltillverkarna idag. Europachefen Tadashi Arashima svarar ödmjukt att det enda som spelar roll är att nå målet med 9,3 miljoner tillverkade fordon under 2007. GM tillverkade 9,1 miljoner fordon under 2006. Toyota tillverkade 9 miljoner. Det är få som tror att GM kommer att nå ett lika starkt resultat. Därmed lutar det åt att Toyota kommer att springa om GM som världens största biltillverkare. GM har en tuff tid bakom sig. Bo I Andersson sticker inte under stol med att företaget har haft en del ekonomiska problem och måste därför rensa upp. Bland annat ska antalet anställda skäras ned: - Jämfört med konkurrenterna har vi för många anställda i fabriken, säger han. Dessutom kommer en rad fabriker att läggas ned. Bo I Andersson är ändå optimistisk. - Vi växer mycket i Kina och Ryssland, påpekar han. Däremot är det lite si och så med tillväxten i Nordamerika där företaget har en marknadsandel på 25 procent. - Vi förlorade mycket pengar i Nordamerika under 2006. Den amerikanske konsumenten har 300 valmöjligheter! Det kommer 25 nya valmöjligheter varje år. Har man då inget att komma med så. I Europa har man haft en rekordförsäljning under 2006, betonar han. Och i Latinamerika var det ett rekordår med en miljon tillverkade enheter. Den största förändringen som GM kommer att införa är globalt segmentansvar. Det vill säga: utveckling och tillverkning av bilar i mellansegmentet kommer att samlas i Europa. På samma sätt kommer man att samla de stora bilarna i USA, pick-uper i Latinamerika och småbilar i Asien. Trollhättan då? -Trollhättan är en konkurrenskraftig fabrik, säger Bo I Andersson. - Saab är på väg upp och har två goda år försäljningsmässigt, framförallt i Europa. Saabs starka sidor är att det är ett starkt varumärke och att bilarna säljs i många länder. Hur är det med ryktet att Bo I Andersson ska ta över rollen som koncernchef efter Rick Wagoner? - Det där är ett falskt rykte, svarar han och skrattar. Toyota startar en ny fabrik i Ryssland och bygger nytt i USA. Tadashi Arashima, chef för Toyota Europa, menar att länder som Ryssland, Indien, Kina och Brasilien är nya utmaningar men också möjligheter för bilindustrin. Den största utmaningen är miljön och det hot som ökad bilanvändning innebär för jordens klimat. - CO2-reducering är det mest akuta frågan just nu. Och svaret är hybridfordon, konstaterar Tadashi Arashima.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.067