Väderstad expanderar med förbättringsarbete
När Väderstads grundare Rune och Siv Stark drev jordbruk 1962 utvecklade de för eget bruk en styvpinnssladd för jordberedning. Företaget Runes Mekaniska Verkstad etablerades för tillverkning av jordbruksredskap åt lantbrukare i trakten. Företaget produktutvecklar ständigt och 1968 lanserades företagets första harv. Sedan 1972 drivs verksamheten som Väderstad Verken AB med ett starkt produktutbud för jordberedning och sådd. Makarna Stark har lämnat över till barnen som nu driver verksamheten vidare. Huvudkontor med fabrik finns i Väderstad, med flera dotterbolag och importörer i Europa. Koncernen har cirka 600 medarbetare varav drygt 400 medarbetare i Väderstad. Företaget är under stark tillväxt, 20 % 2006 och de ser en extremt kraftig orderingång för 2007. Som svar på VD:s uttalade viljeinriktning om förbättringsverksamhet utvecklades och etablerades 1997-98 filosofin, arbetssättet och verktyget VIKKIS - Väderstad Idé Kvalite Kompetensutveckling i Samverkan - i syfte att öka företagsandan och individernas kreativitet, med större känsla för företagets framgång och utveckling. VIKKIS underlättar genom att alla medarbetare ser Ständiga Förbättringar som ett verktyg med möjlighet att förbättra och påverka sin arbetsmiljö, arbetssätt samt bidra till produktutveckling. Väderstad Verken AB har under åren 2001-2005 varit bland topp 3 företagen i SIFV"s (Svenska Institutet för Förslagsverksamhet) statistik på antal inlämnade godkända förbättringsförslag. För att underlätta förslagsverksamheten byggdes en databas upp, för registrering av förbättringsförslag, uppföljning av progress, remisshantering samt statistik och summering av ersättningsnivåer för belöningssystemet. Alla anställda har tillgång till databasen. 1. Varje medarbetare kan när som helst enkelt registrera ett förslag i databasen. - Flera val av kategorier har upprättats - Ett antal remisshanterare är kopplade till systemet - Remissansvarig utser remisshanterare med rätt spetskunskap - Signalmail och startdatum för påbörjad remisstid är infört - Möjlighet att i mail medsända underlag / uppgifter finns 2. Förslag hanteras av teamet vid genomgång vid 1 timmes möten var 3 vecka, då produktion stängs ner. 3. Varje teams arbetsledare godkänner förslagen 4. Förslag som innebär investering, produktutveckling eller omfattar andra team går på remissrunda innan beslut. 5. Arbetsledare kommenterar också effekt efter genomförd förändring. Företaget har en generös syn på bedömning för godkännande och en förbättring konstateras om det kan utryckas i ord eller siffror. Som morot/stimulans har Väderstad Verket ett belöningssystem kopplat till förslagsverksamheten. 300 kr utgår som belöning till laget för varje godkänt och genomfört förslag. Teamen tar själva beslut om belöningen ska fördelas ut som ersättning till medlemmarna i teamet eller om pengarna används till gemensam team aktivitet. Ansvarig för supportfunktionen Följa upp och förbättra Rune Syvén, säger att de planerar ytterligare effektiva grepp med förbättringsverksamheten, bland annat att koppla på hantering av avvikelser från revisioner, samt utökad utvärdering av effekt på genomförda förbättringar. Vidare förväntas tydligare koppling till övergripande mål, att styra förslagen mer mot att minimera spill samt att etablera och följa en kommunikationsplan för att sprida goda exempel på genomförda förbättringar och därmed hålla intresset och stimulansen vid liv. Slutsats Av egen intern slutsats, kombinerat med inspiration av ett erfarenhetsutbyte/forumträff arrangerat genom Förbättrings Forum och dess rådgivare, planeras utbildning för all personal innehållande bland annat tid hantering och användandet av kvalitetsverktyg för att utföra orsaksanalyser. Utbildningen ska också byggas upp så att förbättringskultur och laganda påverkas positivt. - Vi ser med spänning fram emot ytterligare ett givande och framgångsrikt år med förbättringsarbetet, säger Crister Stark/VD hos Väderstad Verken AB.