Sjöfartsverket efterlyser idéer utifrån
- Vi ligger väl till. Historiskt har vi varit ledande inom fyrhållning, liksom sjögeografisk information, säger Sjöfartsverkets samhällsekonom Gunnar Eriksson. Verket har också varit drivande i introduktionen av Automatic Information System (AIS). Genom a Samtidigt som det svenska Sjöfartsverket effektiviserar gäller det att hitta smarta tekniska lösningar. Inom till exempel området sjösäkerhetsanordningar har man introducerat intelligenta bojar, som genererar ett e-postmeddelande när de hamnar ur läge. – Därmed går vi från ett incidentstyrt till ett planerat underhåll, säger Gunnar Eriksson. Också lotsningen har blivit mer behovsanpassad och utövar som bekant modern trafikledning. Genom till exempel radarsatellitbilder med AIS-positioner till isbrytarledningen, kan fartyg i Bottenviken guidas rätt, istället för insatser av kostsamma isbrytare eller helikopter. Överhuvudtaget har trafikledningssystemen utvecklats med hjälp av AIS-spår, vilket ska eliminera risken för krockar. – Vi vet att man inte kör där vi tycker att de bör köra, fortsätter Eriksson och visar bilder efter den vingliga rutten som slutade med grundstötning för en berusad sjökapten utanför Kåseberga för ett år sedan. Men idéer till förbättringar kommer till stor del från den egna organisationen. Sedan inventerar verket marknaden efter lämpliga lösningar. - Relativt få idéer kommer utifrån, det är en brist, konstaterar Gunnar Eriksson som tror att bland annat sjösäkerhetsanordningar kan bli intelligentare och att AIS-data kan tolkas på sätt som ger nya möjligheter. - Öppenhet och intresse för extern medverkan i innovationsprocessen är en viktig utmaning för framtiden. Förbättringar sparar så klart pengar, och modernare teknik bidrar till ökad sjösäkerhet. Men innovationer till sjöss kan också bli en resurs för samhället. Ett exempel kan vara de uppgifter från Sjöfartsverkets djupdatabas, där man försöker komma fram till en gemensam strandlinje tillsammans med Lantmäteriet. Häri finns också data som intresserar den marina muséevärlden, eftersom vrak och andra historiska lämningar, åtminstone bildligt talat, förs till ytan.