23948sdkhjf

Etanolkonstigheter

Turerna kring etanol blir allt konstigare. Etablerade och kunniga miljöexperter som Björn Gillberg och Per Kågeson visar att det är slöseri med energi att välja etanol (vanlig sprit) i stället för metanol (träsprit) som framtida biobränsle. Den ena fackprofessorn efter den andra påpekar hur galet det är att satsa på E85.

Varför är det då så svårt att hejda E85-rusningen och göra en vetenskapligt grundad analys av för- och nackdelarna? Och först därefter välja om vi ska fortsätta med E85! Titta bara på vårt grannland Finland där man inte säljer E85 och inte har någon ensidig och oftast okunnig debatt om miljöfordon och biobränslen. Enligt professor Torbjörn Rydberg vid lantbruksuniversitetet i Uppsala kan tillverkning av etanol ur grödor och skogsråvara kräva mera energi än vad det sen ger som bränsle! Och att den totala produktionsprocessen kan ge ett tillskott av koldioxid i atmosfären! Alla tankställen som årligen säljer mer än 3000 kubikmeter (= 3 miljoner liter) fossila drivmedel (dvs. bensin och dieselbränsle) måste sedan den 1 april 2006 även sälja minst ett förnybart drivmedel, exempelvis E85 eller biogas. En pump för biogas kan kosta upp emot tre miljoner, en pump för E85 kring hundratusen. Det blir dyra investeringar! Betydligt miljö- och kostnadseffektivare blir det om man i stället för E85 ökar etanolinblandningen i vanlig 95-oktanig bilbensin från nuvarande maximalt 5 procent till 10 procent. Bilars bränslesystem och motorstyrdon klarar det utan vidare. Några särskilda pumpar behöver inte byggas utan all distribution och tankning sker med befintlig utrustning. Till skillnad från pumplagen kostar således 10-procentinblandningen inget extra. Och den kan införas och ge en markant minskning av koldioxidutsläppet på en gång! Det enda kloka för våra politiker är alltså att omgående stoppa genomförande av pumplagen! Och se till att EU fortast möjligt kommer överens om 10-procentinblandningen! Etanol innehåller ungefär 30 procent mindre energi än bensin. Det blir således upp till 30 procent högre bränsleförbrukning när man kör på E85. Kundernas måste tanka sina bilar oftare och tankställen måste få fler tankbilslaster från oljebolagen. Det är väl inte riktigt miljövänligt! När etanol sprutas in i motorn förångas den inte lika effektivt som bensin i kyla. Sommar-E85 (med 85 procent etanol) ger därför stora startproblem på vintern. Inte ens vinter-E85, med etanolhalten minskad till 75-80 procent, kan alltid ge en säker köldstart. Saab rekommenderar därför att öka bensininblandningen, alltså tanka mera bensin, när temperaturen kryper under -15°C. Och Saab, Volvo och Ford uppmanar bilägarna att i kyligare väder använda motorvärmaren, som är standardutrustning på de flesta i vårt land sålda flexifuelbilar. Så länge motorn är kall och det är en stor andel E85 i bränsletanken, kan motorns styrdon begränsa vridmomentet/drivkraften för att undvika misständningar. Kör man på E85 kan bilen alltså kännas orkeslös efter en kallstart. Efter en kallstart i minusgrader blåser E85-motorn ut betydligt mera orenade avgaser än en bensin- eller dieselmotor! Den svenska tidskriften auto motor & sport har avgastestat en Saab 9-5 BioPower på det finska VTT-institutet. Testet kördes med vanlig 95-oktanig bensin och vinter-E85 enligt EU-normer vid temperaturen +23°C. Därtill gjordes ett särskilt kalltest vid -7°C. Vid +23°C skiljde sig utsläppen inte så mycket och låg med båda bränslen under Euro4-gränserna för koloxid, kolväten och kväveoxider. Vid -7°C blev utsläppen med E85 markant högre än med vanlig bensin! Över hela körcykeln på närmare 20 minuter gav E85 2,6 gånger högre koloxidutsläpp och 7 gånger högre kolväteutsläpp men aningen lägre utsläpp av kväveoxider. Utsläppet av de delvis giftiga kolväteföringar som kallas aldehyder, som förvånansvärt nog inte omfattas av utsläppsnormer, är 24 gånger högre med E85! Under de första 10 minuterna i körcykeln var kolväteutsläppet hela 30 gånger större med E85 än med vanlig bensin! Etanol ökar slitaget och servicebehovet E85-motorer har klart kortare serviceintervaller, det kan röra sig om halverade serviceintervaller, än vanliga bensinmotorer. Detta bland annat för att etanol kan tränga ner i vevhuset och tunna ut motoroljan, och för att etanoldrift sliter mera på tändstiften. Det är väl för miljöns skull Saab har sin BioPower, det vill säga flexifuelsystem, som tillåter bensinmotorn att köras med E85? Så att kunderna stillar sitt eventuella miljösamvete och åtnjuter skattelättnader, parkeringsförmåner och andra bonus. Även om de i verkligheten kör på vanlig bensin eftersom den ger lägre bränslekostnad. Miljön bör alltså vara det viktiga. Varför skryter då Saab med att BioPower ger motorn högre moment och effekt ju högre andel E85 som används? (Det alltså sedan motorn blivit varmkörd och den automatiska vridmomentbegränsningen upphört.) Och är det miljömedvetet att komma med ”BioPower 100 Concept” till bilsalongen i Genève? Vars motor påstås ge fördubblad effekt med E100, dvs ren etanolsprit, och klara 0–100 km/tim på 6,6 sekunder!

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.069