23948sdkhjf

Forskare i motvind: Effektivare fordon bättre än etanolsatsning

Om antalet etanolbilar blir fler kan koldioxidutsläppen öka, hävdar Bengt Kriström, professor i naturresursekonomi, Per Kågeson, fil dr i miljö och energi och Marin Redetzki, professor i nationalekonomi.

I en debattartikel i Dagens Industri den 10 januari skriver de etanolen bärs upp av trossatser utan verklighetsförankring och jordbrukets och omvandlingsindustrins lobbyister har framgångsrikt etablerat en grön myt. Detta efter att ha tagit del av Naturvårdsverkets Ekonomiska styrmedel i miljöpolitiken, MITs Energy & Environment och beräkningar från Institutionen för fysisk resursteori vid Chalmers. Men intresseföreningen Gröna Bilister håller inte med. - Några studier från åttiotalet visar att majsbaserad etanol kan vara dålig, förutsatt att man enbart använder majskärnorna. Dessa studier refereras fortfarande ibland - Kanske för att de som lyfter fram dem har en antietanolagenda? I Sverige säljs ingen majsbaserad etanol. Naturvårdsverket, som är ansvarig myndighet i dessa frågor, slår fast att den etanol vi har i Sverige minskar klimatpåverkan kraftigt. Att i Sverige tanka etanol istället för bensin eller diesel är bland de största och samtidigt enklaste klimatåtgärder man kan göra, säger presschef Mattias Goldmann. Per Kågeson menar att frågan rör två aspekter av resurshushållning. - Den ena är hur man utnyttjar den tillgängliga, men mycket begränsade bioenergipotentialen för att minska utsläppen av fossilt kol, något som Gröna Bilister aldrig kommenterar. Etanol från spannmål utnyttjar bara en liten del av potentialen jämfört med om man producerar flis för att ersätta kol och olja. Om man vill minska utsläppen av fossilt kol optimalt, bör man i första hand använda bioenergin för att ersätta kol och olja i uppvärmning och kraftproduktion. - Den andra aspekten gäller hur stor den faktiska koldioxidminskningen blir om man byter drivmedel. Jag tror Naturvårdsverkets siffror är väl optimistiska, säger han. Kågeson tror att sanningen kan avslöjas om EU Kommissionens förslag till nytt biodrivmedelsdirektiv antas. Där kräver man nämligen att den som levererar biodrivmedel bara ska få tillgodoräkna sig nettoeffekten (well-to-wheel) och att kalkylen med nödvändiga verifikationer ska redovisas. Även hos Gröna Bilisters europeiska paraplyorganisation, T&E samt European Conference of Ministers of Transports (ECMT) bedöms första generationens europeiska biodrivmedel vara ointressanta ur ett klimatperspektiv. - Myndigheter borde istället stötta effektivare fordon, säger ECMT:s generalsekreterare Jack Short. I den senaste rapporten Cutting Transport CO2 Emissions, menar de att industrin måste börja leverera bränslesnålare fordon. I de tunga fordonen kan man bland annat effektivisera dieselmotor, drivlina och luftmotstånd. Är detta något som regeringen tittar på? - På miljödepartementet följer vi noga det utvecklingsarbete och de utvärderingar som görs av förnyelsebara drivmedel. Arbetet sker såväl internt som med hjälp av de expertmyndigheter som arbetar med området. Vi är medvetna om att mycket av den etanol som produceras i Europa står sig dåligt ur ett livscykelperspektiv om man ser till klimatpåverkan, säger Hannes Borg politiskt sakkunnig på miljödepartementet. Men den svenska regeringen vill inte släppa etanolen, utan ser andra lösningar för att gynna miljön. - Sverige bör verka för ett avskaffande av etanoltullarna, skriver jordbruksminister Eskil Erlandsson (c), handelsminister Sten Tolgfors (m) och miljöminister Andreas Carlgren (c) i en efterföljande debattartikel den 30 januari. Ministrarna tror att om tullarna slopas på etanol från Brasilien, kan EU:s etanolindustri utvecklas. Antietanolforskarna menar att teknik för att utnyttja hela grödans energi kan bli kommersiell först under nästa årtionde. - Sen återstår att se om det går att göra etanol ur barrvedscellulosa med ett tillräckligt utbyte. Hittills har man misslyckats, avslutar Per Kågeson. Gröna Bilister ser en framtid med flera förnybara drivmedel (etanol, biogas, diesel från biomassa), med lägre förbrukning per bil och ett minskat transportbehov totalt. - Ett antal debattörer med Kågeson i spetsen avvisar etanolen med argument som vi måste försvara rätten att plocka blåbär också i framtiden. Men den en sidiga inriktningen föreslås definitivt inte av oss.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.16