23948sdkhjf

Inga fler hemmagjorda lösningar

Det lovar Thule med sin nya taklastare för lätta transportbilar. En av målgrupperna är småföretagare. Och därmed ger man sig in på en alldeles ny marknad. Någon motsvarighet till ett komplett taklastarsystem för transportbilar finns inte idag, menar företaget som därför ser en snabbt växande marknad framför sig.

Professional serien för lätta transportbilar som nu tagits fram är ny. Divisionschefen Magnus Welander säger att kunderna länge har efterfrågat en helhetslösning som ska göra det lättare att transportera till exempel redskap och material. - Det är framförallt hantverkare som har hört av sig till oss och kommit med synpunkter och förslag, berättar han. - Idag finns det spridda lösningar som hantverkarna tar till för att sätta fast stegar, plankor, rör eller vad det nu kan vara för något, på fordonet. De har helt enkelt varit tvungna eftersom det inte har funnits en färdig lösning på marknaden. Mest problem har det varit att frakta stegar. För cirka tre år sedan började man fila på idén till en helhetslösning. Nästa steg var att göra en marknadsundersökning, och efter denna kom man fram till att behovet var tillräckligt för att man skulle fortsätta att utveckla en ny produkt. Sedan var det dags för ett test ”i verkligheten”. - Vi ville bekräfta allt det som de teoretiska undersökningarna visade. Så vi kontaktade hantverkare och bad dem att bli att bli testpersoner. De fick använda de produkter som vi hade tagit fram. Vi köpte även produkter från konkurrenterna så att testpanelen fick testa alla slags lösningar. Vår uppgift var att lyssna på vad de hade att säga. År 2006 stod Professional klar och presenterades på Automechanika. Nu lanseras den runt om i världen. Enligt Matthias Klein, projektledare för den nya serien, är marknaden svår att identifiera. - Det går att få en överblick av till exempel hur många telecomföretag, installationsföretag och så vidare som använder sig av lätta transportbilar. Men det är svårare att överblicka småföretagarna: hur många är de? Han hoppas på att ha 30 procent av marknaden år 2009. Hur är det att spela på en global marknad? - Det är ingen styrka om man inte vet vad man vill. Man måste känna till att olika marknader ställer olika krav och detta kräver research. Och research kostar. Skillnaden mellan länderna är stor. I USA är det stora bilar och pick-uper som gäller, i Italien är mindre bilar vanligare. Vi har testat produkten på olika marknader, vilket också kostar en hel del. Söker Thule nya samarbetspartners? - Man måste finnas där kunderna är. Vi vill förbättra samarbetet med befintliga partners, men söker också nya.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078