23948sdkhjf

Kan vi konkurrera med Kina?

Under en studieresa med Champsprogrammet International Management of Production fick jag möjlighet att studera kultur, politiskt system och industriverksamhet på plats i Shanghai, Kina. Föreläsningar av professorer från China Europe International Business School, CEIBS, varvades med intressanta studiebesök på företag i regionen. Bland de företag som besöktes kan nämnas kemikoncernen Degussa, med moderbolag i Tyskland, verktygstillverkaren Hilti med bas i Liechtenstein och inhemska komponenttillverkaren Changhui.

Det finns olika förutsättningar för företagen liksom olika strategier för att etablera sig i regionen, men vissa likheter fanns också. Det som var mest intressant ur ett konkurrensperspektiv för oss västerlänningar var det låga kapacitetsutnyttjandet av maskiner och den låga produktiviteten på personal. Vi besökte endast ett fåtal företag, men bland dessa fanns slående likeheter. Bland annat hade Degussa kapacitetsutnyttjande på mindre än 25% på maskinerna och Hilti en produktivitet på nivån 60% av exakt samma utrustning som man har i Tyskland. Andra likheter var det dåliga logistiska flödet internt i fabrikerna, men även externa transporter inom Kina verkar vara mycket tidsödande och kostsamma. Studier från CEIBS visar att tullar och obligatoriska omlastningar är vardagsproblematik då man flyttar gods mellan olika regioner i landet. Utifrån föreläsningarna på CEIBS förstår man att Kina har en mycket komplex struktur, som fortfarande påverkas oerhört mycket av det politiska styret av Mao Zedong och Deng Xiaoping. Bland annat är man inte van vid att ta egna initiativ, vilket syns i produktionen då problem dyker upp. Det finns också en väldigt hierarkisk företagsstruktur och denna hålls det hårt på. Språkförbistring är en annan faktor att ta hänsyn till, liksom utbildningsnivån. Man pratar om att det finns över tusen universitet i Kina, men enligt kartläggning från exempelvis Chalmers finns endast ett fåtal med högklassig utbildning. En av anledningarna är att de personer, de intellektuella, som borde funnits på lärarsidan blev kommenderade till att bli risbönder för ett antal år sedan. Andra faktorer att fundera över är att den infrastruktur som byggs i form av till exempel vägar och industrier, uppförs på i dag odlad mark. Hur ska befolkningen mättas framgent? Miljöfrågor behöver också uppmärksammas inom en snar framtid. Framtidens marknad är enorm i Kina, som idag har ca 1,3 miljarder invånare, men intrycket av resan är att västerländska företag fortfarande har stora möjligheter att konkurrera, till exempel med bättre produktivitet, högre yrkesskicklighet, högre grundutbildning och bättre logistikupplägg. Dock måste vi kontinuerligt förbättra oss för att vara konkurrenskraftiga. Mycket har dock hänt under de senaste åren, exempelvis har en helt ny stadsdel, Pudong, byggts i Shanghai, med infrastruktur som konkurrerar med det senaste i Västvärlden. Snabbtåget ut till flygplatsen från Shanghai tar 8 minuter och maxhastigheten är 431 km/h! Att det sedan endast finns en rulltrappa från perrongen till avgångshallen för alla resenärer är ett problem att lösa…

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063