23948sdkhjf

Skärpt kvalitetskontroll på Öresundstågen

SJ, DSB och Skånetrafiken är ense om att det är för många fel på Öresundstågen. I ett brev till tågtillverkaren Bombardier kräver de skärpt kvalitetskontroll. Öresundstrafiken har haft problem med krånglande tåg ända sedan bron öppnade i juli 2000.

Oftast är det fel i tågens dörrar, motorer, säkerhetssystem, och högtalaranläggningar. Som exempel kan nämnas att tågvagnarnas elektriska motorer ofta blir överhettade och i förarhytterna blir det i stället så kallt att lokförarna måste ta ytterkläderna på sig. Läckande olja smutsar snabbt ner tågvagnarna vilket ger intryck av att tågen aldrig tvättas. Enligt Sydsvenska Dagbladet är Skånetrafikens tågchef Stig Rindestig mest bekymrad över de fel som kunderna märker av. Att krånglande dörrar måste spärras och att informationssystemen krånglar. De flesta felen har åtgärdats kostnadsfritt av tillverkaren Bombardier, vilket ingår i garantiåtaganden. Men DSB är trötta på de återkommande felen och kommer på egen hand byta en del av de reläer som ger överhettade motorer, men det innebär i sin tur att fabriksgarantin upphör.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063