Franskt rekordtåg på banan
Det gamla rekordet från 1990 är 515,3 km/h och innehas även det av Alstom. Rekordförsöket genomförs den 3-5 april. Höghastighetsförsöket organiseras av Alstom Transport, Réseau Ferré de France (franska Banverket) och SNCF (franska statens järnvägar). Utöver de tekniska landvinningarna, blir försöket också ett fullskaletest av prestandan och pålitligheten i infrastruktur och material. Rekordet är avslutningen på det försöksprogram som är ägnat åt att testa, mäta och bekräfta det aerodynamiska beteendet och stabiliteten hos tåget, boggierna liksom strömavtagarens egenskaper, kvaliteten i hjul-spår-kontakten, den nya traktionsutrustningen såväl som funktionen i spår, tunnlar, broar och luftledningar. Sedan den 15 januari har fler än 40 ingenjörer och tekniker från RFF, Alstom och SNCF jobbat med tester inför rekordförsöket på hastigheter upp till 450 km/h. För att få exceptionell kvalitet, aerodynamik och kraft har höghastighetslinjen anpassats till LGVs (Ligne à Grande Vitesse) standard, beträffande infrastruktur och i material. Detta inkluderade preventiv slipning av spåren, anpassning till luftledningsspänningen och åtgärder för att reducera gångmotståndet.