23948sdkhjf

Affärsmöjligheter i Rumänien och Bulgarien

De svenska affärskontakterna med Rumänien och Bulgarien har hittills legat på en relativt låg nivå med främst de stora svenska företagen på plats. Men nu när både Rumänien och Bulgarien är medlemmar i EU sedan 1 januari 2007, har intresset för länderna ökat bland de svenska exportföretagen.

Enligt Exportrådet är både Rumänien och Bulgarien traditionellt sett mycket viktiga, i synnerhet för små och medelstora företag. Förra året ökade svensk export till Rumänien med 26 procent och till Bulgarien med 11 procent. Export och import växer kraftigt, främst till och från EU. Eftersom tillväxten är stark och investeringsbehoven stora växer i princip alla branscher kraftigt. Dessutom bidrar EU-stödet till affärsmöjligheter för svenska företag. Gemensamt för Rumänien och Bulgarien är det transport och miljö som står för stora delar av EU-stödet. Det är också här de stora affärsmöjligheterna finns för svenska företag. I Rumänien ligger fokus på tillverkande industri, främst inom metall, plast och maskindetaljer till sammansättningsindustri i Västeuropa. I båda länder har de senaste årens starka tillväxt lett till stigande löner och ökad köpkraft hos befolkningen, något som ger fördelar till de svenska företag som säljer via distributörer eller i egen regi.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062