Japan - ett lyft för Human Care
- Vanligtvis tar det lång tid att etablera kontakt med japanska företag, men en delegation som var här blev intresserad och kunde presentera oss för köpare i Japan, berättar Per-Olof Diderot, vd för Human Care Sweden AB. Det var 1993 som lyften såldes, den går på en skena i taket och det intressanta för japanerna var att den kunde transportera personer mellan olika rum, utan att man behövde bygga om hela lägenheten. Nu används den både i privata hem och på institutioner. - Vi råkade ha rätt produkt vid rätt tillfälle, i allmänhet tror jag att man måste analysera noggrant och satsa hårt. Men visst finns det ett behov - absolut, säger Per-Olof Diderot. Varför tror du att japanerna är intresserade av just svenska hjälpmedel? - Mycket av det som finns i Japan är producerat i Kina, till låg kostnad och med låg standard. Vi lyfter fram funktion och kvalitet istället och det lockar. Lyften tillverkas helt och hållet i Sverige och det inger förtroende. Human Care planerar att så småningom börja exportera även rullatorer. Deras modell ”Karl-Oskar” kan lätt fällas ihop vilket är viktigt inte minst i Japan, där husen ofta är väldigt små och trånga. Men ännu är det långt till någon överenskommelse. - Det gäller att ha tålamod och vara lyhörd. Det ska diskuteras på olika nivåer och kan verka komplicerat för en västerlänning, japaner är så oerhört noggranna med detaljer. Om man jämför med USA så litar amerikanerna på svensk kvalitet, medan japanerna skruvar sönder hela produkten och sedan sätter ihop den igen, säger Per-Olof Diderot. Andel av befolkningen över 65 I Japan: 21%. Japanska myndigheter förutspår 35 % år 2050. I Sverige: 17% Medellivslängd I Japan: 82 år I Sverige: 80 år Antalet sängar per 10 000 personer Japan: 128 Sverige: 24 Antalet sjuksköterskor per 10 000 personer Japan: 63 Sverige: 88 En undersökning som Mölnlycke Health Care har gjort visar att 80% av japanerna anser att Sverige har den bästa vården i världen.