Standard ger bättre kontroll över IT-tjänster
Som certifierat företag har man bevis på att man har kontroll på kostnader, aktivt arbetar med kvalitetsfrågor och är fokuserad på att leverera tjänster på ett sätt som utvecklar affärsverksamheten. Standarden finns nu tillgänglig på svenska hos SIS, Swedish Standards Institute. Den internationella standarden ISO 20000 – Ledningssystem för IT-tjänster, är baserad på ITIL. Standarden är ett oberoende hjälpmedel för att kontinuerligt planera, införa, utvärdera och förbättra alla IT-baserade tjänster i en organisation med kundfokus för ökad affärsnytta. ISO 20000 underlättar även arbetet med att införa IT Service Management med hjälp av ITIL. Genom ett kundorienterat och processbaserat arbetssätt kan IT-leverantörer, interna såväl som externa, leverera tjänster med kvalitet och större kundfokus till lägre kostnader. Ledningssystem för IT-tjänster handlar om hur den interna IT-organisationen och externa IT-leverantörer i samspel med verksamheten planerar och styr tjänsterna och stödet kring dessa. - Den nya standarden, ISO 20000, är ett riktmärke för hur en organisation bör styra sin IT-verksamhet. Standarden åskådliggör på vilket sätt IT-tjänsterna bidrar till kundnyttan och bidrar till att ledningen får bättre grepp om leveranserna, säger Alexander Hedlund, projektledare på itsmf och ordförande i SIS arbetsgrupp för ISO 20000. ISO 20000-standarden är uppbyggd i två delar, dels själva kravstandarden som specificerar kraven på ledningssystemet som organisation kan välja att certifiera, dels en mer detaljerad vägledning. Standarderna SS-ISO/IEC 20000 del 1 och 2 finns tillgängliga hos SIS, Swedish Standards Institute.