Så konkurrerar man strategiskt med PLM
I slutet av februari var det dags för Konkurrenskraft 07. PLM-evenemanget, som genomfördes för första gången förra året på Nalen hölls i år på Berns, mitt i Stockholm. Programmet bjöd på ett brett grepp om dagens PLM-teknik, något som bara blivit aktuellare sedan förra året. Någon mer trebokstavskombination hade nog också tillkommit i diskussionen, men frågorna kvarstår. Det finns en mängd verktyg för PLM - men de är inte alltid så lätta att implementera effektivt. På programmet fanns representanter från akademi och näringsliv som gav olika perspektiv på ämnet. En gemensam nämnare för fler av de medverkande var att man ville betona vikten av strategi i PLM-arbetet. Företagen som berättade om sina system har i regel flera system parallellt för olika delar av processen. Idag handlar det alltså inte längre om jakten på det globala PLM-systemet, utan snarare om hur man finner strategier för att får ett komplext arbete att löpa, med så få moment som möjligt. Förarbetet blir ännu viktigare när man lyssnar på Bertil Turesson som är ”PLM-strateg” på Volvo Cars. Han talar gärna om PLM som arkeologi med sikte på framtiden. Med det menar han att utmaningen är att organisera all sorts information från utvecklingsarbete och produktion för att kunna återanvända den för kommande produkter, till och med när de som en gång skapade informationen försvunnit ur organisationen. Från Flexlink kom Bo Jershed som driver företagets projekt mot ett globalt PLM system. Under processen har man på Flexlink gjort ett antal förstudier och en viktig del av detta förarbete har varit att helt enkelt utvärdera begrepp och betydelser. - Saker har helt olika betydelse i olika system, säger Bo Jershed. Till exempel, vad är en artikel? Sedan får det inte finnas för många alternativ när man söker i systemet. För pilotstudien valde Flexlink både säljenheter och produktionsenheter, just fö