23948sdkhjf

Regummerat minskar klimathotet

Media har skrivit mycket om klimathotet denna ovanligt varma vinter. Däremot skrivs väldigt lite om vad fordons- och komponenttillverkare gör för att minska problemet.

Fordons- och komponenttillverkare lägger årligen ner enorma personella och ekonomiska resurser på att få fram fordon som ska ge möjlighet till person- och godstransporter utan att för den saken skull utgöra ett hot mot världsklimatet. Varje år lanseras tekniska lösningar som minskar problemen. En lösning som funnits i ungefär 60 år, men som fallit lite i glömska åtminstone när det gäller personbilar, är regummerade däck. Den tunga lastbilstrafiken är av tradition bättre på att återanvända däck genom regummering. Och tur är väl det, varje lastbilsdäck minskar utsläppen av koldioxid med hela 250 kg (jämfört med nyproduktion). Ett regummerat personbilsdäck minskar utsläppen med drygt 60 kg, vilket inte är att förakta. I synnerhet eftersom personbilar och lätta lastbilar finns i betydligt större mängd. Nu ger sig de svenska däcktillverkarna in i debatten om klimathotet. Tillverkning av däck förbrukar normalt sett stora mängder olja och energi. De svenska däcktillverkarna är dock en del av clean tech-industrin. - Om alla väljer däck efter klimat minskar koldioxidutsläppen med enorma mängder. Enbart i Sverige skulle vi kunna minska utsläppen med 350 000 ton per år, säger Christer Widholm, ordförande i Däckspecialisternas Riksförbund Regummeringssektionen. - Vi drar gärna vårt strå till stacken vad gäller klimathotet och miljön. Vår bransch reducerar koldioxidutsläppen och våra däck är fria från den cancerframkallande och märkningspliktiga HA-oljan i slitbanan. Dessutom finns vi i Sverige så däcken behöver inte fraktas över halva jordklotet för att komma hit! Det sparar ytterligare många ton koldioxid. Regummering innebär att största delen av däcket återvinns. Den gamla slitbanan tas bort och ersätts med en ny. På så sätt undviker man att förbruka olja och energi för att tillverka ett helt nytt däck. Flera av regummeringsföretagen är certierade för att tillverka däck med miljömärket Svanen. Varje år tillverkas flera miljoner däck i Europa som bara används ett par år och sedan slängs bort. Regummering är en välkänd teknik som gör att däck kan återanvändas istället för att hamna på sopberget. Inom EU kör redan över 50 procent av de tunga fordonen med regummerade däck. - Vi behöver en mindre mängd olja och energi för att tillverka våra däck. Vi kan till skillnad från många andra miljöprodukter därför ligga riktigt bra till kostnadsmässigt och ge fordonsägaren låga milkostnader när olje- och energipriserna i övrigt går upp, avslutar Christer Widholm. Regummeringssektionen (RS) lyder under Däckspecialisternas Riksförbund (DRF) och är däckregummerarnas branschorganisation i Sverige. Utspritt över hela landet finns ett 20-tal fabriker som regummerar däck till såväl personbilar som till tunga fordon och entreprenadmaskiner. Drygt 12 procent av svensksålda personbilsdäck är regummerade. Till tunga fordon är cirka 50 procent av däcken regummerade.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062