GM Europes når all-time high 1:a kvartalet 2007
- Resultatet visar att vårt multibrand-koncept nu börjar ge resultat. Väsentligt är att volymökningen är parad med en god lönsamhetsförbättring innebärande bättre marginaler och högre andrahandsvärde för våra kunder, säger Jonathan Browning, GM Europe Vic - Förra året var första gången vi sålde över två miljoner bilar. Samtidigt förbättrades kvaliteten på affären med förstärkta marginaler och förbättrat resultat. Arbetet fortsätter med att stärka resultatet och implementera multibrand-konceptet för fortsatMed 428 787 sålda bilar under årets första kvartal, står Opel/Vauxhall för 78 procent av GM Europes försäljning. Det är det bästa resultatet sedan 2001. Marknadsandelen ligger stadigt på 7,6 procent. Starka resultat i Ryssland och England väger upp en svagare tysk marknad. GM:s varumärken i Ryssland fortsatte sin snabba tillväxt med en ökning på 128 procent. 46 546 enheter under Q1 gav en marknadsandel på 9,5 (4,3) procent bekräftar framgången för GM:s strategi för Östeuropa. Både Opel och Chevrolet gjorde bra ifrån sig i Ryssland liksom i Central- och Östeuropa. Opel gick från 6 643 till 9 380 enheter och Chevrolet nådde 36 735 bilar, en fördubbling mot Q1 2006.