Alla positiva till modulfordon
Det resultatet har forskarna Ingemar Åkerman och Rikard Jonsson på KTH, Kungliga Tekniska Högskolan, i Stockholm kommit fram till i ett samarbete med Tfk, Transportforsk AB, där de kartlagt och intervjuat åkare och myndigheter i Sverige och Finland samt från försöken med 25,25 meter långa så kallade modulfordon i Holland. - Erfarenheterna var positiva när det gäller modulsystemet i stort som de menar ger plats för ytterligare tre pallplatser, ger ökad flexibilitet, ökade möjligheter vad gäller intermodalitet, samt är en fördel när det gäller internationella transporter, säger Rikard Jonsson som samtidigt framhåller att åkarna var noga med att påpeka att det ju är godset som styr åkeriernas val av fordon och fordonskombinationer. - Det finns naturligtvis också några negativa synpunkter som att underhållsbehovet ökar eftersom varje åkeri totalt sett har fler fordon för att kunna utnyttja flexibiliteten, berättar Ingemar Åkerman. - Det fanns också vissa problem med bromsarna som är designade för två fordon, men ska i princip fungera för tre. Det gav viss ojämn bromsverkan med större slitage som följd. Det är dock något som lastbilstillverkarna menar sig kunna åtgärda. Åkarna som påpekade problemet var dock eniga om att det inte orsakade några trafikproblem. I Holland har 77 åkerier under testperioden, sex år, använt totalt 150 fordon. Testerna har varit strikt reglerade så att modulfordonen var tvungna att köra längs motorvägarna plus tio egna föranmälda rutter som de hade behov av. - Detta eftersom inga investeringar gjorts i infrastrukturen och att säkerheten hela tiden har satts i främsta rummet, tillägger Ingemar Åkerman. Testperioden i Holland är egentligen slut, men man har tagit beslut om att fortsätta ännu ett tag, under tiden man finslipar lagstiftningen. - Men erfarenheterna från testerna har varit mycket positiva. Det har under perioden bara inträffat en olycka under de sex gångna försöksåren med ett modulfordon inblandat och den händelsen hade inget med fordonets längd att göra. I Holland konstaterar man att 6 000 modulfordonskombinationer kan ersätta 8 000 traditionella tunga fordon, vilket utgör sju procent av hela lastbilsflottan i Holland. - Transportkostnaderna totalt i Holland skulle sjunka med 1,8 procent, vilket motsvarar 216 miljoner euro, säger Rikard Jonsson. - Man räknar med fyra färre omkomna i trafiken och 13 färre svårt skadade. Trängseln skulle minska med 0,7 procent och att landsvägtransporterna skulle öka med 0,05 procent. Sista nämnda är en av de risker som diskuteras livligt i Tyskland när det gäller modulfordon. Där påstår några att landsvägstrafiken skulle öka med 30 procent. - I Holland har man också frågat personbilsbilister om deras syn på de längre lastbilskombinationerna. Resultatet blev att de inte såg någon skillnad. Många av bilisterna hade inte ens sett att lastbilarna var längre. - Det är ett effektivt sätt att öka Diskussioner och försök med modulfordon pågår i Danmark, Tyskland, Holland och i Storbritannien. - I Storbritannien är det dock närmast en studie medan utvidgade försök görs i Danmark och Holland. I Belgien pågår en lobbyverksamhet för modulfordon, medan diskussionerna är ganska livliga i Tyskland. Det finns en viss rädsla för att man där kommer att försöka genomföra helt egna nationella regler vilket kan försvåra utvecklingen. Samtidigt är de två stora tyska lastbilstillverkarna Mercedes-Benz och MAN klara för modulfordon, vilket kan påverka, berättar Ingemar Åkerman.