23948sdkhjf

GM fortsätter tillverka i Trollhättan

GM har tillkännagett var man kommer att lägga produktionen av nästa generations bilmodeller byggda på plattformen Delta. Bland de fabriker som utsetts är Saab i Trollhättan.

GM planerar för en årlig produktion av 750,000 kompaktbilar i Europa vilket är en ökning från 535 000 bilar under 2006 och kommer att investera 3,1 miljarder euro. Förutom i Trollhättan planeras tillverkning planeras i Tyskland, England och Polen Beskedet innebar dock sämre nyheter för tillverkningen i Antwerpen, där man drar ned tillverkningen av Opel Astra med ett skift, och kommer att inleda överläggningar med facket om hur framtiden kommer att se ut. Kompaktbilsproduktion är inte planerad i Antwerpen efter 2010. Tillverkningen den nya bilen, som kommer att ersätta de nuvarande Astra-modellerna i början av 2010, kommer att betyda att 3.1 miljarder Euro investeras. Gm förväntar sig att man skall kunna öka produktiviteten med 30 procent, vilket kommer att innebära personalneddragningar även på de fabriker som fått del av produktionen. - Beslut om produkttilldelning är mycket svåra säger Carl-Peter Forster, VD för General Motors Europa. Alla våra fabriker i Västeuropa har gjort stora framsteg under de senaste åren och har en nivå i linje med våra mätetal för kostnad, produktivitet och kGeneral Motors Europa meddelar idag att man planerar att fördela produktion av nästa generation kompaktbilar till fyra produktionsorter: - Ellesmere Port, England - Bochum, Tyskland - Trollhättan, Sverige - Gliwice, Polen. Dessa fabriker har för närvarande följande antal anställda, Bochum 4 900, Ellesmere Port 2 200, Gliwice 2 800 och Trollhättan 2 150.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.067