Polarbröds Thomas Hedberg blev årets Livsmedelsexportör
Priset Årets Livsmedelsexportör går till en person som systematiskt och långsiktigt arbetat för att utveckla sitt företags export till en eller flera marknader. - Vi har konsekvent arbetat för en ökad export så det är en stor ära att vinna, både för min personliga och för företagets del, säger Thomas Hedberg. Nyckeln till vår exportframgång ligger i vår gedigna tro på produkten, höga ambitioner, effektiv produktion och distribution. Nu har vi sett ett stort genomslag och vi har skapat trender, i Frankrike kallas svenskt bröd ”Pan-Polar”, det visar på att vi lyckats. - Vi är mycket glada att det går bra för svensk livsmedelsexport nu, det finns många bra livsmedelsföretag som ökar sin export och Polarbröd är ett bra exempel. Företaget har visat att man genom en strategisk och konsekvent satsning kan lyckas med sin expFör tio år sedan hade Årets Livsmedelsexportör en export på 6 MSEK. Då antog man en ny exportstrategi och nu, tio år senare, har man med uthållighet och tålamod lyckats nå en exportvolym på 100 MSEK. Företaget exporterar idag till 17 marknader, exportandelen är 14 procent och växande. Norden står för 51 procent av exporten och kunderna finns mestadels inom detaljhandeln. Utanför Norden är kunderna framför allt Food Service sektorn, inte minst i Frankrike. Med en produkt som funnits i Sverige sedan urminnes tider och som traditionellt av många betraktats som fattigmansbröd, har Årets Livsmedelsexportör lyckats nischat sin produkt som en lyxprodukt på exportmarknaderna. Årets pristagare har visat att med produktutveckling, en unik frysteknik och bra logistik klarar utmaningen att dagligen erbjuda omvärlden en fräsch och hållbar kvalitetsprodukt laddad med svenska mervärden. Konceptet har satt standarden inom segmentet och fler lär följa modellen. Under hela perioden är det en person som har hållit i trådarna och svarat för en nydanande och kreativ marknadsföring. Årets Livsmedelsexportör 2007 är: Thomas Hedberg, Exportchef Polarbröd AB