23948sdkhjf

Östersjöregionen marknad för livsmedel

Det finns stor potential för svenska livsmedelsföretag i Östersjöregionen och därför vill Exportrådet göra långsiktiga satsningar i framför allt Ryssland, Polen och Baltikum. Livsmedelsföretagens Dag den 17 april som arrangerades av Exportrådet och branschorganisationen Livsmedelsföretagen, samlades representanter från svensk livsmedelsindustri för att få veta mer om framtidens trender, satsningar och möjligheter.

- Jag tror att fler svenska livsmedelsföretag kommer att satsa på export framöver. Över 50 procent av företagen tror att deras export kommer att öka med mer än 10 procent i år. För ett år sedan var andelen 25 procent, sade Agneta Dreber, vd för Livsmedels Enligt Exportrådets vd Ulf Berg Ett problem är det många svenska företag som har en felaktig utlandsbild som tror att det är mycket svårare att exportera till vissa marknader än vad det egentligen är. Idag exporterar exempelvis svenska livsmedelsföretag framför allt till sina närmarknader Danmark, Finland och Norge. Ryssland är också en närmarknad och är världens största land med en enorm befolkning och en växande medelklass. Dessutom lägger ryssen en stor del av sin disponibla inkomst på mat och dryck. - Ryssarna äter ofta samma saker som svenskar, exempelvis mycket rotfrukter och fisk, men de svenska varorna kommer i lite annorlunda förpackning, säger Sofia Lindström, projektledare på Exportrådets kontor i Moskva. Under Livsmedelföretagens Dag utnämndes även Årets Livsmedelsexportör, som i år blev Polarbröds exportchef Thomas Hedberg. Läs tidigare publicerad artikel på idag.se.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062