Nu ska östvästliga hinder bort
I det stora EU-finansierade projektet ingår företag, regioner och universitet i Litauen, Sverige, Danmark och Ryssland. - Den ekonomiska tillväxttakten runt södra Östersjöområdet är upp emot åtta procent, samma tillväxttakt som i Kina, fortsätter Mattias som i projektet hoppas knyta samman marknaderna genom att ta bort handelshinder. Med korridoren ska man stärka handeln med öst genom samarbete med logistikföretag och andra som måste passera många tullar, hamnar och transportsystem innan varorna når det växande Asien. Ett problem i Asien är igenkorkade hamnar med långa väntetider. Och transporter via Atlanten och Stilla havet tar för lång tid och belastas med höga bränslekostnader. Nu krävs nya logistiklösningar, som till exempel landvägen genom Ryssland till Kinas inland. - Men först behövs en attitydförändring, järnvägstrafiken behöver koordineras bättre och politikerna måste hitta möjligheter att gynna intermodala transporter. Det största hindret just nu för ökade landtransporter mot Asien, är att tarifferna för transporter genom Ryssland ändras på ett oförutsägbart sätt. I början av mars träffade den svenske statssekreteraren Leif Zetterberg sin kollega i Litauen, Alminas Macuilis för att hitta gemensamma möjligheter att stärka en East West Transport Corridor. Dessutom diskuterades det gemensamma intresset för en sjömotoväg mellan hamnarna i Klaipeda och Karlshamn, med DFDS som operatör. Med på mötet fanns representanter från AAK, Volvo och Ikea. - Och i slutet av mars medverkade vi på TransRussia Exhibition & Conference i Moskva. Där träffade vi den största containeroperatören i Ryssland, Transcontainer och den ryska järnvägssorganisationen CCTT, som promotar trafik via transsibiriska järnvägen, avslutar Mattias W Alisch. Nu ska korridorens strategi sättas på pränt, med tio konkreta åtgärder som ska vara implementerade år 2013.