Skeptiska fackförbund i både USA och Tyskland
Mot bakgrund av att ledningen för Daimlerchrysler arbetar för en försäljning av Chrysler, träffade Michigans guvernör, Jennifer Granholm, Daimler Chryslers CEO Dieter Zetsche i Tyskland, för att be honom att inte lämna Chrysler och Michigan. Hon bad även Zetsche att ha Michigan i åtanke när Chrysler investerar mer än 3 miljarder dollar i mer bränsleeffektiva drivlinor, vilket inkluderar byggandet av en fabrik för V-6 motorer. Ordföranden för United Auto Workers, UAW, Ron Gettelfinger, uppgav i två separata intervjuer med två radiostationer i Detroit, att han hoppades att Chrysler kommer att fortsätta att vara en del av Daimler chrysler. Dieter Zetche vägrade att diskutera några förhandlingar angående Chrysler. Hans prioritet är att leverera bilar enligt den plan som tidigare gjorts upp. Han meddelade dock att inga planer, inkluderat att behålla Chrysler, har avskrivits. Helmut Lense, en av arbetstagarrepresentanterna i Daimlerchryslers tyska styrelse, säger att han helst ser att en annan biltillverkare tar kontrollen över Chrysler vid en eventuell försäljning. - Vi kommer inte att stödja en lösning där en privat investerare går in och bryter ut valda delar ur företaget. En del industrianalytiker anser att Zetsches egen position som ledare för Daimler chrysler har försvagats. Många av de tyska representanterna för arbetarna vid Daimler chrysler har sett minskningar av arbetstillfällen inom Daimlerchrysler i Tyskland. Arbetarnas representanter, som utgör hälften av den styrelse som tillsats för att utöva tillsyn över företaget, har allt mindre förtroende för Zetsche. Vad som möjligen kan öka förtroendet för Dieter Zetsche, oavsett om Chrysler säljs ut eller inte är att börskursen för Daimler chrysler aktien stigit från 63 dollar den 10:e februari till 83 dollar den 27:e mars. En uppgång med drygt 30 procent på mindre än två månader vilket i pengar motsvarar cirka 20 miljarder. Ingen dålig värdestegring för ett moget industriföretag. Dieter Zetsche har troligen stärkt sitt grepp om Daimlerchrysler. Spelet runt Chrysler är bara ett exempel på hur stora finansiella intressen försöker identifiera, frigöra sig dolda värden i en industri vars aktiekurser kraftigt pressats ner.