Kapitalisterna lockas av Chrysler
Den 14:e februari, 2007 annonserade Daimlerchryslers CEO, Dieter Zetsche att Chrysler var till salu. Han uttryckte att alla möjligheter är tänkbara, med hänsyn taget till att Chrysler visade en förlust på 1,5 miljarder US dollar för 2006. Uttalandet fick vid tillfälle upp många intressenter på banan såsom bilföretaget GM och det kanadensiska leverantörsföretaget Magna International Inc. Andra intresserade köpare är privatkapitalinvesterare som The Blackstone Group, Cerberus Capital Management och Centerbridge Partners. The Blackstone Group är ett av de ledande namnen med erfarenhet av bilindustrin och drar fördel genom sin stora kassakista på 125 miljarder dollar. Blackstone är idag majoretetsägare i TRW Automotive Holding. De var även huvudinvesterare i American Axle and Manufacturing när detta bildades. En annan tänkbar köpare är Cerberus Capital Management, vilka också kan tänka sig köpa Delphi Corp. tillverkaren av bildelar, som begärts i konkurs. Cerberus Capital Management har satt samman en grupp av före detta chefer från bilindustrin, ledd av Wolfgang Bernhard, för att undersöka möjligheterna att köpa Chrysler. I gruppen ingår också Robert Rewey, tidigare en av de högre cheferna inom Ford. En tredje privat investerare, Centerbridge Partners, har gått in i budgivningsprocessen enligt Detroit News. En grupp från Centerbridge följde Blackstones experter på uppköp, under ett två dagar långt besök tillsammans med delar av ledningen för Chrysler. GM:s intresse för att köpa Chrysler ser ut att efter hand ha svalnat något då GM’s CEO, Rick Wagoner uttryckte att han inte förväntade sig en konsolidering av amerikansk bilindustri inom en nära framtid. Magna International Inc. kvarstår dock som tänkbar köpare. Under en presskonferens med en kanadensisk tidning bekräftade styrelseordförande Frank Stronach företagets intresse av ett eventuellt uppköp. Stronach berättar för tidningen the Toronto Globe and Mail, att företaget undersöker möjligheterna till köp av Chrysler för att skydda sina egna affärer och hjälpa en stor kund. Möjliga kombinationer Enligt Brett Hoselton, en analytiker från Wall Street, är Blackstone och Cerberus två bland flera intressenter som besökt Chrysler, för att gå igenom företagets finanser som en del i en process som kan leda till ett bud. Han menar vidare att ett troligt scenario kan vara ett sammangående där Magna kan ha ett 30 till 40 procents minoritetsägande värt cirka 1,5 miljarder dollar, med en privat investerare som majoritetsägare. Magna som har cirka 25 procent av sina affärer med Chrysler, skulle bli ansvarig för att driva Chryslerföretagen för den privata investeraren. Enligt Brett Hoselton, en analytiker från Wall Street, är Blackstone och Cerberus två bland flera intressenter som besökt Chrysler, för att gå igenom företagets finanser som en del i en process som kan leda till ett bud. Han menar vidare att ett troligt scenario kan vara ett sammangående där Magna kan ha ett 30 till 40 procents minoritetsägande värt cirka 1,5 miljarder dollar, med en privat investerare som majoritetsägare. Magna som har cirka 25 procent av sina affärer med Chrysler, skulle bli ansvarig för att driva Chryslerföretagen för den privata investeraren.