Individuellt lackerade lastbilar en växande affär
- Vår satsning på att måla komponenter i egen regi är strategisk, säger Per Hallberg, ansvarig för produktion och inköp i Scanias verkställande ledning. Kortare ledtider och lägre kostnader jämfört med att lackera enskilda komponenter efteråt gör det till Bakgrunden till Scanias satsning är att allt fler transportörer väljer att profilera sig genom att lackera lastbilarnas backspeglar, luftriktare och andra plastdetaljer i åkeriets egna färger. Målningen av dessa detaljer görs idag i stor utsträckning efter det att bilen levererats från tillverkaren, vilket är både tidskrävande och kostsamt. Det nya måleriet är beläget i Scanias anläggning i Meppel, där verksamheten upphörde i samband med att hyttillverkningen för fyra år sedan koncentrerades till Oskarshamn i Sverige. Lokalerna har byggts om och anpassats för en rationell hantering av såväl förbehandling som slutlackering av hytt- och chassidetaljer. - Tillgången på kvalificerad personal och närheten till slutmonteringsanläggningen i Zwolle, som svarar för drygt 50 procent av vår europeiska lastbilsproduktion, är de faktorer som främst avgjort valet av etableringsort, säger Per Hallberg. Scanias kompo