Toyota störst i världen
Under 2007 års första tre månader sålde Toyota så mycket som sålde 2,35 miljoner fordon. GM:s siffra för samma period var 2,26 miljoner. På många marknader lyckades GM öka försäljningen med 17 till 20 procent, och i Ryssland med så mycket som 127 procent jämfört med samma kvartal förra året. Den stora tillväxten var på utvecklingsmarknader, och det är också där GM satsar för framtiden. Men det räckte inte. Hur historiska siffrorna är förstår man när man inser att GM har varit världens största fordonstillverkare sedan 1931, då bolaget växte om Ford. Då var Toyota bara i sin linda, japanerna hade visserligen tillverkat vävmaskiner sedan fem år tillbaka, men bolagets bildivision startade inte förrän två år senare, 1933. Att Toyota tar över just idag beror till lika stor del på GM:s problem med modellprogrammet och försäljningen, som att amerikanerna tvingats skära ned drastiskt för att komma tillrätta med tunga finansiella problem Toyota har under de senaste decennierna lyckats skapa en standard för industriell tillverkning, samtidigt som man byggt upp ett brett program av modeller och varumärken, däribland lyxmärket Lexus som på bara 18 år byggts upp från grunden till ett av världens mest välkända varumärken. Toyota, som numer också är den andra största biltillverkaren i USA, eftersom man säjer före bilar än Ford, vill helts undvika uppmärksamheten. Företaget har tidigare utsatts för kampanjer som uppmanar konsumenterna att köpa amerikanskt, trots att man idag tillverkar en stor del av de amerikansksålda fordonen i USA eller Canada. - Vi ser helt enkelt resultatet som en verkan av hur våra produkter tas emot positivt över världen, sade Paul Nolasco, en talesman för Toyota i Tokyo. Vi inte bara gör dem och trycker ut dem genom dörren, vi har en efterfrågan, och bygger bilarna när de är beställda. Tronskiftet är väntat och diskuterades ivrigt redan under 2006. Då hävdade GM:s chefer att man planerade att kunna behålla tätpositionen, och att man skulle kunna klara detta genom ökad försäljning utanför USA. Indien och Kina är nya marknader där man GM investerar kraftfullt, både i egna projekt, och genom att skapa partnerskap med lokala fordonstillverkare. Toyota har etablerat sig långsammare i Kina, eftersom de kinesiska och japanska relationerna fortfarande är ansträngda efter andra världskriget. Nu har dock utvecklingen tagit fart, och företaget förväntas gå om pionjärerna GM och Volkswagen inom tio år. GM satsar också hårt på Indien. I mitten av april besökte GM:s chef Rick Wagoner bland annat New Delhi och passade på att offentliggöra planer på GM:s expansion i landet som GM tror kommer att vara den andra snabbast växande fordonsmarknaden i världen efter Kina under det kommande decenniet. Indiens bilförsäljning ökar med 15 procent om året. GM introducerade också en kompakt bil som kommer att säljas för ungefär 7400 dollar. - Det är dags att vi fördubblar våra aktiviteter för tillverkning och marknadsnärvaro här sade Rick Wagoner. En dubblad produktion skulle innebära ungefär 225 000 indienbyggda fordon om året. Wagoner sade också att GM kommer att dra nytta av billig kvalitetsproduktion i Indien och köpa in upp till fem gånger så många komponenter i landet.