23948sdkhjf

Snabbgående biltransportfartyg

Lättkörd och snabb som tusan. Riktigt trevlig att köra, en havets Ferrari, menar kapten på biltransportfartyget Auto Runner.

Idag.se har besökt hjärtat, hjärnan och magen på UECC, United European Car Carriers, fartyg m/v Auto Runner. Ombord fanns 495 bilar från Hyundai och Kia, avsedda för den danska marknaden. - Fartyget är som ett stort parkeringshus med sex däck, berättar Peter Nording, kapten på Auto Runner. Just denna resa är det mycket luft ombord, vi har en kapacitet på omkring 815 personbilar. - Nu är detta första resan på nya rutten, men framöver lär vi fylla eventuella tomrum med annat rullande gods, exempelvis trailrar. Auto Runner är byggd i Norge 1994, har en 12-cylindrig V-motor som ger 13 000 hk, och har Stockholm som hemmahamn. UECC, som äger fartyget, ägs till lika delar av Wallenius Lines och Nippon Yusen Kabushiki Kaisha (NYK). Fartyget är helt självförsörjande och kan valfritt manövreras från bryggan (hjärnan) eller maskinrummet (hjärtat). - Vi klarar 20 knop under goda förhållanden, men 18 knop är mer normalt. Oljeförbrukningen ligger på 35 ton per dygn, eller nästan 1,5 ton per timme om man hellre talar i de termerna. - Fartyget är mycket lättmanövrerat och den starka motorn gör den till en Ferrari till havs… Trots att fartyget har några år på nacken hänger den med bra ergonomiskt. Mycket elektronik underlättar arbetat ombord. Sjökort finns men som regel är det i princip bara att trycka in var man är och vart man vill angöra så fixar datorer resten. Alla vill parkera inomhus Fartyget kan manövreras såväl centralt på bryggan, som längs någon av bryggvingarna. Utsikten framöver är ett öppet däck med plats för 80 - 100 bilar. - Det utrymmet används inte så ofta längre. De flesta kunderna vill ha bilarna parkerade inomhus och inte bland saltstänk, fortsätter Peter Nording. Ombord arbetar tretton personer, ledningen är svensk men besättningen kommer från Filippinerna. Vi besöker några av de sex däcken, det kapten kallar magen eftersom det är här man slukar bilar. Bilarna står tätt parkerade, bara någon decimeter i sidled. Lite längre är avståndet mellan bilarnas front och akter. På vissa däck utnyttjas flow stow. Under normala väderförhållanden behöver inte bilarna surras. Man sparar in mycket tid på att lita på bilarnas parkeringsbroms. - Vi har nyligen lämnat VAG-bilar i Frankrike, lastade med Peugeot till Malmö och gick tomma därifrån. Nu är det Hyundai och Kia för hela slanten till Danmark, avslutar Peter Nording.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063