Här hanteras 100 000 bilar årligen
Visionen fanns redan 1962. Bröderna Lars och Vilgot Johansson köpte upp stora markområden på sydöstra Tjörn för att anlägga en hamn i ett isfritt och skyddat område, nära farleden. Anläggningen döptes till Wallhamn och här skulle hanteras olja och bilar. Nu kom det en del annat emellan, se sidoartikel, och resultatet blev en konkurs som ekade länge bland den bohuslänska graniten. Tjörns kommun tog över hamnanläggningen 1982 och har försökt rekonstruera verksamheten för att rädda arbetstillfällen. - Rekonstruktionen har varit kostsam för kommunen och 2005 såldes i princip hela anläggningen till en grupp kapitalstarka intressenter med omfattande branschkunskap, berättar Berndt Grönlund, vd för kommunalägda Wallhamnsbolagen. - Vi finns kvar för att avveckla alternativt sälja ut återstående ytor och lokaler. Ytor som växer i takt med att NCC spränger stora mängder berg där kommunen sedan ska bygga ytterligare magasin. Wallhamns AB ägs sedan två år av Wallhamn Holding AB, som i sin tur ägs till lika delar (25 procent vardera) av italienska rederiet Grimaldi Maritime Agencies Sweden AB, systerbolaget Grimaldi Compagnia Navigazione SpA, koreanska biltransportrederiet Eukor Car Carrier samt svenska Sweden Transport & Logistic Holding AB (STL). Företaget arbetar i huvudsak med RoRo-trafik, där hanteringen av de koreanska bilarna Hyundai och Kia dominerar. Även andra bilfabrikat hanteras, liksom trailrar. containrar och bulkgods. Förutom ett stort markområde med stora in- och utvändiga lagringsutrymmen byggs nu kajen ut, för att i framtiden kunna lossa och lasta två fartyg samtidigt. - Åren med den nya ägarbilden har inneburit stora investeringar och mycket arbete i det dolda. Trots detta har omsättningen fördubblats. I och med den tillväxtfas som nu startar kommer omsättningen att sticka iväg rejält framöver. Terminal är egentligen ursprungsföretaget, med 45 års erfarenhet av hamn- och stuveriverksamhet. Grundades av bröderna Johansson, Walleniusrederierna samt Motortransport. Varje vecka anlöper fartyg med bilar och industrimaskiner i alla storlekar. Till detta kommer hantering av containrar och olika typer av konventionella skeppningar samt lagring (mer än 370 000 kvm lagringsyta) inom- och utomhus. PDI (pre delivery inspection) färdigställer bilar för respektive lands lagar och marknadskrav, även kundernas önskemål tillgodoses här. Anläggningen har kapacitet för att utrusta 90 000 bilar per år och här finns även plåt- och lackverkstad, samt en separat rostskyddshall. PDI utför dessutom registrerings- och typbesiktningar för Svensk Bilprovning. Återförsäljare är ett affärsområde som utför stor del av det arbete som tidigare gjordes lokalt hos varje enskild återförsäljare. Exempelvis monteras GPS-utrustning, dragkrokar, motorvärmare och solfilm på såväl nya som begagnade bilar. Rutinerad personal gör arbetet kostnadseffektivt, en rutin som inte alltid finns hos lokala återförsäljare. Bilbyggarna skapar skräddarsydda lösningar till framför allt yrkesfordon (påbyggnader, inredningar, bakgavellyftar, el och hydraulik till transportbilar). Företaget är en av de främsta i Norden och arbetar med alla bilfabrikat. Bilbyggandet sker i samarbete med kunderna i en 2 200 kvm stor modern lokal. I början av mars presenterade Wallhamn sina expansionsplaner, som kommer att ske i tre steg. - Investeringar i förbättrad infrastruktur och större ytor ska göra det möjligt för företaget att hantera 100.000 bilar från huvudsakligen Korea, säger Trond Sjursen, vd Eukor Car Carrier. Fas ett; ägarintressenterna ökar sin linjetrafik och kompletterar sina destinationer med direktanlöp från Wallhamn. Eukors satsningar på Kina har resulterat i att hamnen har etablerat förbindelser med Shanghai, Xingang, Hong Kong och Xinsha. Eukor har en flotta på 105 fartyg och ägs av Wallenius Lines (40 procent), Wilhelm Wilhelmsen (40 procent) och Hyundai Motor Company samt Kia Motor Corporation (20 procent). Fas två; hittills har alla Hyundai och Kia till svenska och norska marknaderna lossats, utrustats och distribuerats via Wallhamn. Från 5 mars månad ingår även Danmark och denna dag anlöpte UECC (United European Car Carrier), med svenska agenten STL, sitt fartyg Auto Runner för att lasta 495 koreanska bilar till Danmark. UECC ägs av Wallenius Lines (50 procent) och Nippon Yusen Kabushiki Kaisha, NYK (50 procent). Fas tre; under juli månad kompletteras den skandinaviska marknaden med Finland, Baltikum och Ryssland. Wallhamn blir därmed en regional hub för norra Europa och aktörerna har ett joint service-avtal från Wallhamn till finska Kotka. - Totalt innebär detta att 100 000 Hyundai och Kia årligen kommer från Korea, omlastas i Wallhamn, för vidare färd till de aktuella länderna. Detta gör Wallhamn till en av de största transithamnarna för bilar i hela Europa. Eftersom alla aktörer strävar efter att ha fulla skepp i alla riktningar kommer satsningarna att resultera i att mer rullande gods (fordon och trailrar) kommer att lämna landet via Wallhamn. - Den nya trafiken gör att ryska och finska varor kommer att nå europeiska och transoceana destinationer via Wallhamn, säger Henrik Sundin, vd Wallhamn AB. Företaget befinner sig i en spännande utveckling och detta ska förhoppningsvis ge positiva effekter både lokalt på Tjörn och för resten av regionen. I fjol nyanställdes 15 personer, i år förväntas ytterligare 20 personer anställas.