Ford går mindre dåligt än väntat
Totalt blev förlusten 282 miljoner dollar, betydligt lägre än den förlust på en och en halv miljard som rapporterades förra året i samma tid. Dock var en stor del av denna jätteförlust engångsutgifter på två och en halv miljard, bland annat i samband med nedläggningar, och själva affärsverksamheten gick egentligen med en mindre vinst på 223 miljoner dollar. Om man räknar bort samma sorts för årets första kvartal hamnar man på en förlust på 171 miljoner dollar, eller 9 cent per aktie. Idag är dock ett förlustresultet en god nyhet för Ford, om förlusten är lägre än väntat, och analytiker hade förutspått så höga förluster som 60 cent per aktie! Förlusterna växer dock inom fordonstillverkningen, främst på den nordamerikanska marknaden, man har tappat i försäljning på traditionellt starka produktsegment som lätta lastbilar och statsjeepar. Till och med den stadiga inkomstkällan som företagets finans och låneoperationer inneburit har försvagats. Vinsten för denna sektor föll tillbaka till 294 miljoner dollar från 375 miljoner dollar året innan. - Vi går framåt med våra planer för de fyra prioriterade områdena, sade vd Alan Mulally: att omstrukturera företaget, accelerera produktionsutvecklingen, finansiera denna plan och arbeta effektivt som ett team. Jag är nöjd med att basen för vår verksamhet förbättras, men vi har fortfarande mycket att göra. Premier Automotive Group, Fords premiumbilstillverkare där bland annat Volvo ingår, presenterade en rekordhög vinst på 402 miljoner dollar för första kvartalet, förra årets vinst för samma period var endast 152 miljoner dollar. Framgången förklarar Ford med att man uppnått rätt volym och modellutbud, men också med effektiviseringar, prissättning och sänkta kostnader, trots att växelkurserna delvis arbetat mot företaget. Gruppens omsättning steg från 71miljarder dollar till 8,4 miljarder.