23948sdkhjf

BT låter robotar ta över slitsamma jobb

BT Products i Mjölby har satt in robotar på allt fler uppgifter. Det är en effekt av Toyotas produktionssystem som ger säkerheten högsta prioritet. Robotar ersätter människan på slitsamma eller tråkiga jobb.

BT-koncernen förvärvades år 2000 av Toyota Industries. Det ledde direkt till en delvis ny prioritering. Det klassiska Toyota Production System infördes under namnet BT Produktionssystem. - I Japan talas det mest om takttid. Då kan det vara svårt att räkna hem automatisering. Men eftersom säkerhet har högre prioritet så räknar vi hem våra robotceller tack vare hög tillgänglighet, jämn kvalitet, hög produktivitet och minskade förslitningsskador, säger Kennerth Johansson, produktionsteknisk chef på BT Products i Mjölby. Vi tar en promenad genom produktionen där walkietruckar tillverkas. Det som utlöser en aktivitet här är kanban-kortet. Kortens rörelse genererar ett perfekt sug i verkstaden utan att det produceras för mycket. I praktiken tillåter dock BT en minimal buffert mellan monteringsstationerna. Efter att plåtgeometrierna skurits ut med laserskärmaskin bockas de i en kantpress med vinkelmätning som betjänas av en Motoman-robot. - Vi projekterar våra robotceller tillsammans med systemleverantörer, säger Kennerth Johansson. BT håller sig till två leverantörer av industrirobotar, Motoman och ABB. - Vi siktar på att köpa för ändamålet mest effektiva helhetslösning och vill gärna ha flera konkurrerande leverantörer. Roboten har betjänat kantpressen sedan 2001 när denna cell tillsammans med svetscellen inledde automatiseringen av walkielinjen. - Dessa celler använder beprövad teknik och de har efter inkörning fungerat problemfritt. Däremot är vår robotbetjänade pulverlackning mera ovanlig. Det finns tre olika lackboxar där industrirobotar sprutar pulvret. - Roboten är bättre än människan på att styra pulvret till rätt plats och i rätt tjocklek. Dessutom tog vi bort ett tungt manuellt moment när dessa celler installerades 2002, säger Kennerth Johansson. Totalt finns det närmare 50 industrirobotar hos BT Products i Mjölby. Där arbetar 1 300 anställda och genom fortsatt automation ska produktionen höjas. - Vi ska öka vår tekniska kapacitet av eldrivna truckar från dagens 45 000 per år till 60 000 per år utan nämnvärd ökning av personalen, säger Joakim Öfwerström, produktionschef för walkietruckarna. Nu är det inte bara automation som ska lyfta produktiviteten. Viktigast av allt är det kontinuerliga förbättringsarbetet, Kaizen-aktiviteter och kvalitetsarbetet för att uppnå störningsfri produktion. - Vi filmar verksamheten och diskuterar sedan med operatörerna vad som kan göras bättre. Där är det viktigt att standardisera arbetssättet. Bara då kan förbättringar bli permanenta, säger Joakim Öfwerström. De målade plåtdetaljerna hamnar slutligen i monteringsavdelningen med sina 17 stationer. Där är det linjemontering med taktat flöde som används. - Vi har inga planer för automatisering där, säger Kennerth Johansson. BT Industries är i dag världens ledande leverantör av lagertruckar och tillhörande tjänster. Totalt har bolaget 8 300 anställda och omsätter cirka 13 miljarder kronor. Tillverkningen sker vid sju anläggningar i fyra länder och återförsäljarnätet täcker hela världen. BT:s historia startar med AB Byggekonomi i Stockholm 1946 som var ett importbolag för utrustning till bygg- och transportsektorn. 1947 startas egen tillverkning av mekaniska lyftvagnar som komplement till försäljningen av Clark motvikstruckar. Ett år senare ändras företagsnamnet till AB Bygg- och Transportekonomi. I Verkstäderna nr 7 år 2006 skrev Verkstäderna om BT och hur man där byggt upp sin produktion efter förebild av Toyotas produktionssystem TPS. Där är kampen mot slöseri en central uppgift, liksom att synliggöra materialflödet och att arbeta med kontinuerliga förbättringar.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063