23948sdkhjf

Bilmotorer blir effektivare men inte bränslesnålare

En ny studie på Fysisk resursteori vid Chalmers visar att två tredjedelar av de tekniska förbättringar som skett på nytillverkade bilar sålda i Sverige från 1985 till 2002 ger ökad service och prestanda. Men dessa förbättringar har inte lett till lägre bränsleförbrukning eftersom bilarna samtidigt har blivit 20 procent tyngre och motorerna 38 procent starkare. Dessutom har tiden för att accelerera från 0 till 100 km/h minskat från 13 sekunder till 10 sekunder.

Forskarna har också studerat hur vissa specifika tekniska förbättringar som turboladdare har använts, antingen för att öka motorns effekt eller för att minska motorstorleken och på så vis även minska bränsleförbrukningen. - Det finns skillnader mellan till exempel Volvos och Saabs sätt att använda turboladdare, säger Frances Sprei, huvudförfattare till studien Challenges for end-use energy efficiency - Studies of residential heating and personal transportation in Sweden. ESverige har, ur ett europeiskt perspektiv, bilar som i genomsnitt drar 20 procent mer bränsle än resten av Europa. Det är främst de stora bilarna som blivit större. Det är positivt med de nya miljöbilarna men i den nya miljöbilsdefinitionen tillåts bilar som körs på alternativa bränslen att överskrida genomsnittet av bränsleförbrukning än den övriga svenska bilparken. - Det krävs tydligare signaler på att minskad bränsleförbrukning är en viktig åtgärd om vi vill bättre utnyttja de tekniska förbättringar som faktiskt sker mot effektivare motorer, säger Frances Sprei.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063