General Motors - Räddas med Toyotatänk?
1986 tog Toyota över ledningen av den GM-fabrik som gick allra sämst. Tillsammans skapade de två företagen Nummi som snart kom att bli den GM-fabrik som gick bäst. Under en lång tid skickade GM många av sina anställda till Nummi för att lära sig den TPS-variant som implementerades. Det resulterade inte i någon större spridning av kunskaper eftersom det inte fanns några mottagare till dem när de nyutbildade väl kom hem och ville implementera sina nya metoder - not invented here? Senare insåg GM:s ledning att något måste göras åt den katastrofalt dåliga produktiviteten i fabrikerna, så 1996 etablerades Global Manufacturing System, GMS. GMS utgick från erfarenheterna från Nummi när det moderna produktionssystemet skapades som idag inte ligger långt efter TPS, när det gäller ren produktionseffektivitet. GMS är numera implementerat i GM:s samtliga produktionsanläggningar runt om i världen, inklusive på Saab i Trollhättan. Kring år 2000 gick det upp för GMs ledning att även resten av företaget hade en förbättringspotential och man beslutade att rulla ut GMS Enterprise, till att börja med i USA. Man skapade en modell och en organisation och genomförde cirka 100 tvärfunktionella värdeflödesworkshopar. Målet var att spara 1 miljard USD per år i strukturella kostnader. Det gjorde man. Nu tar man nästa steg med GMS Enterprise och gör satsningen global. Kan det hjälpa till att hindra supertankern GM från att hamna i samma Chapter 11-konkurssituation som sitt före detta dotterföretag Delphi? Om så är fallet blir det en räddning för folket i Trollhättan! Men deltagarna på konferensen i Atlanta ställde sig påtagligt frågande till WWP och HR. Kanske är detta något för Bosse Andersson att reda ut när han kommer till Sverige nästa gång?