Var står LEAN idag? - tankar från Lean Transformation Summit, Atlanta
Huvudtemat på konferensen var transformation. Idag finns det ganska många företag i världen som har implementerat Lean, vissa med stor framgång men troligen fler med begränsad eller ingen framgång. Det är ganska enkelt att implementera de olika verktygen som finns inom Lean till exempel 5S. Det är också ganska enkelt att förstå tankemodellen bakom Lean, det som ibland kallas Lean Thinking. Svårare är att verkligen gå från Lean Thinking till Lean Doing. I artikeln beskrivs några globala/amerikanska företag som är mitt i den här resan. För det är en resa och det finns inget tydligt mål med resan! Däremot är det av avgörande vikt att skaffa sig etappmål under resans gång så att man tydligt och enkelt kan utvärdera det man har gjort (Do) och det man har lärt sig (Think). Den stora utmaningen när man arbetar enligt TPS eller Lean är att inte fastna i verktygsfällan. Många företag i USA har implementerat alla verktyg, men får inte de resultat som man förväntat sig. Troligen beror det på att man inte ser TPS som ett holistiskt system med en bakomliggande filosofi (lärande organisation) utan bara en samling verktyg som man kan implementera. Lean Transformation Summit handlade mycket om hur man snarare ska se ledarskapet och lärandet som den naturliga utgångspunkten och metoderna till exempel 5S som övningsuppgifter där individer och ledningen tillsammans lär sig att utveckla företaget. TPS-modellen ovan har på senare tid getts ett nytt namn Thinking Production System där tonvikten ligger på streckgubben i mitten och där utmaningen är få människor att tänka och ta initiativ. En intressant lärdom speciellt för oss i Sverige som investerar stora pengar i IT är detta citat från Taicho Ohno: Go see - Data is of course important but I place greatar emphasis on facts. Starbucks har en något annorlunda anledning till varför man satsar på lean - Glocal. Howard Schultz arbetade på det ursprungliga Starbucks som då var en grossist i kaffebranschen i USA. På semester i Italien upplevde han den sydeuropeiska café-kulturen. Väl hemkommen föreslog han för ledningen i Starbucks att man skulle etablera en caferörelse med inspiration från Europa. Som i så många stora företag hade man inte insikten om att man bör lyssna på unga entreprenörer. Howard slutade på Starbucks och öppnade själv ett café. Rörelsen blev snart en mindre kedja. Efter ett tag när det ursprungliga Starbucks blev till salu köpte Howard företaget och omformade det till en global caférörelse. Resten är historia, starbucks är idag uppe i över 12 000 caféer globalt. Vad var det nu som var unikt med Starbucks Lean-satsning, Glocal? jo förutom alla de vinster som normala Lean-satsningar kan ge, det vill säga kortare ledtider, mindre slöserier och bättre kvalitet så använder Starbucks de mjuka bitarna i Lean som respekt och kunden först för att hålla samman de två till synes motstridiga strategierna lokal närvaro och global tillväxt. Lokal närvaro innebär till exempel att caféerna ska upplevas och vara precis som det vore en familjeägt lite café i Florens på 12 000 platser jorden runt. Kan det funka? Ja, kanske med hjälp av leantänkande? Världsmästarna i Six Sigma, General Electric, har nu tagit nästa steg och etablerat Lean Six Sigma. När Jack Welch tog över ledningen för jättekonglomeratet GE fanns det näst intill oändliga förbättringspotentialer. I början var denna i grunden mjuka kille tvungen att ta i med hårdhandskarna för att rationalisera. Det gjorde han så till den grad att han fick öknamnet Neutron Jack. Sedemera insåg han att den försoffade och överbyråkratiserade organisationen måste lära sig att förnya sig själv. Det första steget i denna förnyelseprocess skapades på 1980-talet med programmet Work Out som i korthet går ut på att med ett individfokus förbättra i princip vilken process som helst. Work Out används fortfarande. Idag finns det tusentals facilitatorer. Nästa steg 1992 var att skapa Change Acceleration Process som tar vid där Work Out inte fungerar och en tydligare tvärfunktionell ansats krävs. Nu hade man fått upp ångan och det var dags för det rejäla språnget med avseende på kvalitet. Man etablerade Six Sigma med fokus på projekt, ett idag mycket välkänt och kopierat verktyg inom kvalitetsrörelsen. Eftersom kvalitetsverktyg ibland kan låna sig till navelskåderi är det av oerhörd vikt att koppla in ledningen. Detta gjorde GE 1999 med programmet Career Focused Six Sigma. Lean Six Sigma håller sedan 2005 på att rullas ut inom GE som en blandning av traditionell Six Sigma och vanlig Lean men det görs med ett fokus på organisk tillväxt genom reducerade ledtider och ökad kundresponsivitet. Frågan är om en så starkt finansiellt fokuserad organisation som GE kan få ut något vettigt ur Lean kvarstår.