23948sdkhjf

Fortsatt brist på kolfiber

För att få tillgång till kolfiber för nya projekt måste den som vill köpa lämna in en beskrivning på vad man ska ha kolfibern till, och sen är det upp till tillverkaren att välja ut vem som får tillgång till de exklusiva fibrerna. Och inget talar för att det blir bättre trots att tillverkarna snart ökar produktionen.

Dan Sandvik är avdelningschef på kompositavdelningen på Svenska Tanso AB i Jönköping. Företaget tillverkar själva ingen kolfiber utan representerar andra tillverkare av de nu så åtråvärda fibrerna. Han berättar att för att överhuvudtaget komma ifråga för att få köpa måste man lämna in en projektbeskrivning på vad man tänkt använda kolfibern till. Intressanta projekt som kan profilera tillverkaren kommer före i kön och får lättare köpa. Att som Dan Sandvik ha goda kontakter med tillverkarna är förstås också vikigt. Men det räcker inte alltid. - Förra året hade vi förfrågningar på 10 000 kvadratmeter fiber som vi inte kunde leverera. Alla stora kolfibertillverkare satsar på att bygga ut kapaciteten. Men det är en tidsödande process att få till nya produktionslinjer. Upp till 1,5 år är ingen ovanlig tid för att sätta upp en helt ny produktionslinje. Och Dan Sandvik poängterar att det inte är någon helt enkel produktion. - Det första som tillverkas går inte att sälja. Råvaran som behövs för att tillverka kolfiber, PAN (Poly Akryl Nitril), är inget problem att få tag i. Utan det är själva processen som är flaskhalsen i produktionen. Anledningen att det blivit sån brist går till stor del att skylla på flygplansindustrin. Upp till 50 procent av en stor Boeing eller Airbus kan idag bestå av kolfiber. Kolfiber har också blivit intressant för vindkraftindustrin som är en växande marknad. Stora vindkraftverk behöver stora propellrar och för att göra en stor propeller som håller måste det till extrema material. En annan tillverkning som visserligen är gynnad men ändå kräver allt mer kolfiber är biltillverkarna. - Bilindustrin har ofta första tjing när det gäller att få köpa fiber, säger Dan Sandvik. Anledningen är att extrema bilbyggen ofta är uppmärksammade projekt som hjälper kolfibertillverkarna med sin egen marknadsföring. Trots att tillverkarna nu sätter igång nya produktionslinjer som troligen är i full drift och levererar kvalitativa fibrer mot slutet av året så kommer inte det leda till någon god tillgång på kolfiber spår Dan Sandvik. De volymer som tillverkarna räknar med att kunna producera är nämligen redan förbokade av stora kunder. Inget talar heller för att kolfiberanvändningen kommer minska, snarare tvärtom. En av de tillverkare som Svenska Tanso representerar är Advanced Composites Group. Ett engelskt företag som varit med och levererat prepregmaterial till den första rymdfärjan för kommersiella rymdfärder och som nu hjälper Sir Richard Branson att bygga rymdfärja nummer två. Ett perfekt projekt för en leverantör som vill få gratis reklam för sina åtråvärda produkter.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079