23948sdkhjf

Klimatfrågan ger ökat fokus på energieffektivisering

Drygt 9 av 10 företag har till följd av klimat- och miljödiskussionen fått ett ökat fokus på energieffektivisering. Det visar en undersökning som nyligen genomförts på uppdrag av Telge Kraft. I den årligen återkommande Elbarometern har 220 personer som ansvarar för eller på annat sätt hanterar företagets elinköp svarat på frågor om sin syn på elinköp och elförbrukning.

Drygt hälften av de tillfrågade anger att klimat- och miljödiskussionen som förs för närvarande förändrat deras syn på elinköp. Detta har enligt de svaranden främst lett till ett ökat fokus på energieffektivisering bland företagen. Hela 9 av 10 av dem som förändrat sin syn på elinköp anger att de nu fokuserar allt starkare på lösningar för energieffektivisering. - Det är positiva resultat som visar att medvetenheten om energiförbrukningens miljöpåverkan ökar, säger Peter Wigert, VD Telge Kraft. Både företag och miljö vinner på att man övervakar driften av till exempel pumpar, fläktsystem och kylmaskiner. På så vis kan man upptäcka energitjuvar av olika slag och optimera elförbrukningen, säger han. Klimat- och miljödiskussionen har även gett andra effekter bland de företag som ändrat sin syn på elinköp. Hela 60 procent av dessa anger att miljöfrågorna nu hamnat högre upp på ledningens agenda och drygt 48 procent har svarat att hanteringen av elinköp nu är inbegripen i företagets miljöpolicy. Cirka 42 procent uppger att de nu strävar efter att välja förnyelsebar energi i större utsträckning än tidigare.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079