Ny energi på Hannovermässan
Hannovermässan markerade ännu en gång positionen som världens största industrimässa. I sommarvädret kunde utställare från 66 olika länder bjuda in besökarena till sina montrar som täckte mer än 500 000 kvadratmeter. Som lovat hade arrangörerna arbetat mer med struktureringen av olika teman och hallar vilket rent faktiskt gav det önskade resultatet - bättre överblick och sammanhang. Varje tema, som den digitala fabriken, hade sitt eget forum där aktuella ämnen adresserades i med presskonferenser, paneldiskussioner och expertinlägg. Besökarna var nöjda, och det var utställarna också eftersom det på detta vis skapades en stämning av koncentrerad specialmässa på den annars enorma arealen. På förhand var det mest omtalade temat i hos de allmänna besökarna energi. Inte minst hade man stora förväntningar på utvecklingen för alternativ energi som vindkraft, solceller och bränsleceller. Och det fanns mycket att se, även om det var långt mellan de verkliga nyheterna. I hall 13 kunde man se flera av dessa produkter och hur dessa, var och en, har gått igenom en utvecklingsprocess. De dagar då en solpanel var något för sommarboendet på en skärgårdsö är långt gångna. Likaså är det inte längre bara idealistiska ingenjörsstuderande som sysslar med lågenergibilar. Volkswagen var på mässan med sin version av en hållbar motorteknologi, och med ett budskap till politikerna om att gå i riktning skattelättnader på i stort sett allt som har med andra generationens biobränslen att göra. Den tyska kanslern, Angela Merkels som besökte mässan på öppningsdagen förstod utan tvekan budskapet, men om hon skall göra något åt saken gav det inga besked. Eftersom 2007 är ett EMO-år stod inte verktygsmaskiner på programmet. Istället gick utställarytan till industriell automation, Digital Factory och resterna av den avsomnade processautomationsmässan Interkama. Dessutom gjordes som vanligt plats för underleverantörer. Medan det var ett tydligt och väl kommunicerat fokus på den aktuella tillgången på energi på marknaden var också i minst lika påfallande i hur hög grad man prioriterade en sänkt energiförbrukning på standardapplikationer. I hall 9, 10 och 12, som handlade om automation och processteknologi kunde man därför inte besöka ett enda stånd utan att det på ett eller annat sätt redogjordes för hur mycket man lyckats reducera energiåtgången för en given process jämfört med tidigare teknologi. Energiförbrukningen har alltså blivit en del av företagens och producenternas strategi och ett konkurrensmedel när man presenterar sig själv och sina produkter för omvärlden. I hall 17 var temat den digitala fabriken, och här kunde man spåra samma tendens: en reduktion av kostnaderna med hjälp av simulering av produkterna och produktionen. Det är CAD-producenterna som nått längst i integrationen mellan olika discipliner som konstruktion, analys, simulering och visualisering. Resultatet är en möjlighet för besparing av tid och resurser. Till exempel har man reducerat användningen av prototyper inom bilindustrin från ungefär 20 till under fem per modell. Likaså kan man off-line konstruera och programmera hela produktionslinjer med individuella robotceller som sedan sätts i drift som en sorts plug-and-play-lösning. Denna utveckling kan naturligtvis inte ses som driven av möjligheten att spara energi, men resultatet är ändå att producenterna snabbare får sina produkter på marknaden, samtidigt som de produceras med processer som är långt mindre resurskrävande.