23948sdkhjf

Säkerhet största logistikutmaningen

En auktoritet på Logistik i Sverige är Kjell-Åke Hvittfeldt, vice president på Volvo Logistics som talade om trender och framtid för transporter på Teknikföretagens stämma. Volvo Logistics tillhandahåller logistisk inte bara för Volvo, utan även flera av konkurrenterna inom fordonsindustrin som Ford och GM.

Man har även totalansvaret för flygjätten Boeings reservdelslogistik. Volvo Logistics finns idag på 30 platser runt om i världen och köper tjänster inom stort sett alla transportslag. Kjell-Åke Hvittfeldt ser tydligt olika trender för olika logistikbranscher. Fraktflyget har en del återhämtning kvar tills man når nivåerna före 11 september. När det gäller fordonstransporter ser man ett stort behov av kapacitet, Asien har så stort fraktbehov att de andra företagen måste planera och boka plats om bord tre till fem år fram i tiden. På containermarknaden är det mycket mer volatilt, och till och med på väg mot överkapacitet. - Branschen har förbyggt sig, säger Kjell-Åke Hvittfeldt. Raterna och inkomsterna faller och här kommer det att bli blodbad. Det är oerhört cyklisk bransch. Men det kan vara bra att gå in om två tre år när de städat upp igen. Järnvägen är problematisk att lita på, säger Kjell-Åke Hvittfeldt och tar upp att återhämtningen efter stormar och oväder i Sverige de senaste åren tagit längre tid för järnvägen än får något annat transportslag. På lastbilssidan kommer den tydligaste förändringen från den armé av utbildad arbetskraft som sköts till när EU utvidgades. Men samtidigt leder utvidgningen enligt Kjell-Åke Hvittfeldt självklart till totalt ökade tranporter. - Hur skall Europa kunna ha fortsatt ekonomisk tillväxt om vi inte kan skapa möjligheter för tillväxt av transportvolymer. EU har hållit tillbaka investeringarna i infrastruktur, vilket leder till stora problem. - Jag tror att Europa måste börja arbeta mycket mer selektivt från region till region - med olika behov och förutsättningar. Transport är viktigare i periferiregionerna. Vi svenskar hittar sympatisörer i Italien och Spanien till exempel. Sveriges fördel är dock att landet omges av vatten, som vi måste bli bättre på att använda säger Kjell-Åke Hvittfeldt. Volvo, använder idag 41 procent sjötransport till och från Sverige, vilket är nästan lika stor andel som landsvägstransporterna. Vattenvägarna är en av Volvos miljöstrategier, men man måste ha flera som stora köpare, enligt Kjell-Åke Hvittfeldt. På samma sätt väljer man bara leverantörer med motorer med stigande Euroklass, och arbetar för att det modulära system för lastbilssläp som man har i Sverige och Finland skall gälla i hela Europa. - Vi märker ett stort intresse för modulära lastbilar, även i tyskland, som ett sätt att få färre lastbilar på hårt belastade vägar, och som ett miljöverktyg. Miljöfrågorna är också avgörande för logistikbranschens framtid, enligt Kjell-Åke Hvittfeldt. Transport är ett av de om råden som är mest exponerade för koldioxidproblematiken, vilket är en mycket stor utmaning för transporter av alla de slag. - Vilka krav ställer då vi som köpare som köper logistiktjänster över världen? fortsätter Kjell-Åke Hvittfeldt. Hans svar är att det handlar om både service och performance. Tidigare var man mycket tidsfixerade, nu är precision viktigare. Likaså att man k

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078